Reklama

100 dni do EURO: inwestycje idą pełną parą!

fot. UMP
fot. UMP

Środa to dzień niezwykły nie tylko ze względu na to, że kalendarz pokazuje 29 lutego. Właśnie od dziś do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej pozostało 100 dni. Zdążymy?

Za 100 dni w Polsce i na Ukrainie rozpocznie się największa impreza sportowa organizowana przez te kraje. Do Poznania zjadą tysiące kibiców, którzy będą chcieli na żywo oglądać zmagania swoich reprezentacji narodowych. Czy miasto jest przygotowane do EURO? Czasu na dokończenie inwestycji jest coraz mniej! Sprawdzamy jak przebiegają prace na kluczowych budowach w naszym mieście.

Poznań Główny: w budowie do EURO

- 100 dni przed rozpoczęciem Piłkarskich Mistrzostw Europy budowa nowego dworca Poznań Główny wchodzi w decydującą fazę, prowadzona jest niemal 24 godziny na dobę. Do tej pory zakończono praktycznie wszystkie poważniejsze prace związane z budową samej konstrukcji dworca. Nad peronami wznosi się już zamknięty stalową, ażurową konstrukcją dachu budynek dworca. Marzec i kwiecień będzie to przede wszystkim czas prac wykończeniowych i adaptacyjnych
- informuje TriGranit.

Port Lotniczy Ławica: w trakcie rozbudowy do EURO


- Bryła nowej części jest od dłuższego czasu zamknięta i oszklona, na podłodze ułożona jest posadzka z kamienia granitowego, bezpiecznie toczą się w środku prace wykończeniowe - informuje Hanna Surma, rzeczniczka Ławicy. Zdaniem Surmy, prace przebiegają w bardzo szybkim tempie. - Wnętrze zmienia się praktycznie z dnia na dzień, coraz bardziej nabierając docelowej formy.

Do tej pory udało się zakończyć prace przy budowie konstrukcji płyty postojowej samolotów. Lotnisko dysponuje już 23 stanowiskami dla maszyn, co znacznie wpłynie na liczbę pasażerów obsługiwanych przez poznański port lotniczy.

Po zakończeniu prac, które potrwają do EURO 2012, zamiast jednego budynku Ławica będzie dysponować 2 obiektami. Do nowej części będziemy wchodzić po wylądowaniu, a ze starej będziemy odlatywać. Łącznik połączy dwa budynki. Znajdą się w nim sortownia oraz hala check-in. Koszt inwestycji to około 200 milionów złotych.

Tramwaj na Franowo: w budowie do EURO

Prace przy budowie trasy tramwajowej na Franowo prowadzone są bez większych przeszkód. - To, że zrobiło się trochę cieplej na pewno nam pomaga - tłumaczył kilka dni temu Ryszard Klimas, inżynier kontraktu.

Wykonawcy podkreślają, że wszystko wskazuje na to, iż budowa trasy na Franowo zakończy się w terminie. Trasa będzie mieć 2,5 kilometra długości. Połączy pętlę na os. Lecha z zajezdnią Franowo. Na trasie pojawią się następujące przystanki: os. Lecha, ul. Piaśnicka, ul. Kurlandzka, Centrum Handlowe M1, ul. Szwajcarska i pętla Franowo. Koszt robót budowlanych to blisko 225 milionów złotych. Ponad 108 milionów na tę inwestycję wyłożyła Unia Europejska.

Integralnymi elementami budowy trasy są zajezdnia tramwajowa na Franowie (budowa zakończy się po EURO) oraz wiadukt Chartowo (pierwszą nitką pojedziemy już w marcu).

Infrastruktura drogowa

W listopadzie ruszyła przebudowa ulicy Grunwaldzkiej wraz z torowiskiem na odcinku od Smoluchowskiego do Malwowej. Mieszkańcy zostali "odcięci" od centrum miasta - nie dojeżdżają tu bowiem tramwaje, a wyłącznie autobusy. Do 30 kwietnia wykonawca ma czas, by wybudować północną nitkę Grunwaldzkiej oraz przebudować torowisko od pętli Budziszyńska do pętli Junikowo. Koszt inwestycji - około 110 milionów złotych. W lipcu, a więc po EURO 2012, na budowie ponownie pojawią się buldożery, by dokończyć inwestycję. Całość ma być gotowa maksymalnie za rok.

Wrzesień przyniósł poznaniakom ogromne utrudnienia komunikacyjne - rozpoczęły się przebudowy rond Jana Nowaka Jeziorańskiego oraz Kaponiera. Rondo JNJ zyska nowe oblicze przed EURO. Dzięki inwestycji kierowcy zyskają szersze ulice, rowerzyści nowe ścieżki rowerowe, a pasażerowie MPK przystanki dostosowane do niskopodłogowych pojazdów oraz nowoczesne torowisko. Cała inwestycja pochłonie blisko 50 milionów złotych. Prace w okolicach ronda Kaponiera rozpoczęły się w pierwszym tygodniu września. Pierwszy etap prac zakończy się do 30 kwietnia 2012. Trwają prace na ulicy Bułgarskiej i w okolicy - inwestycja również ma się zakończyć przed EURO.

W lutym ruszył dodatkowy remont na EURO - kolejnego fragmentu ulicy Grunwaldzkiej wraz z torowiskiem (od Sheratona do Matejki). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - inwestycja zakończy się do Mistrzostw Europy.

Jeszcze przed EURO powinniśmy pojechać po ukończonym wiadukcie Antoninek.

Co już jest?

Na początku sierpnia 2011 roku zakończył się remont ulicy Grunwaldzkiej na odcinku pomiędzy Ściegiennego, a Bułgarską. Początkowo zakładano, że prace potrwają dwa miesiące. Rozpoczęły się w kwietniu 2011, a zakończyły dopiero cztery miesiące później.

10 sierpnia dla ruchu otwarto przebudowaną, dwupasmową ulicę Bukowską. Zaczęła tu działać sygnalizacja świetlna, a kierowcy musieli zacząć się stosować do umieszczonych przy trasie znaków drogowych. Prace przy budowie ulicy Bukowskiej rozpoczęły się w ubiegłym roku i pochłonęły ponad 40 milionów złotych. Ze standardowej ulicy Bukowska stała się wygodną arterią łączącą śródmieście z zachodnią częścią aglomeracji poznańskiej.

Dwa miesiące później poznaniacy wzięli udział w wielkim otwarciu pierwszego poznańskiego aquaparku - Term Maltańskich. Obiekt składający się z części rekreacyjnej i sportowej, a także ze świątyni relaksu m.in. z saunami, przyciąga obecnie setki poznaniaków. Nowoczesny aquapark powstawał przez ponad dwa lata i kosztował około 300 milionów złotych.

Choć nowy odcinek autostrady A2 nie powstał w bezpośrednim sąsiedztwie Poznania - znacznie ułatwił poznaniakom dojazd do zachodniej granicy, a dalej do Berlina. Blisko 106-kilometrową trasę otwarto w nocy z 30 listopada na 1 grudnia. Kosztowała 1,3 miliarda euro i miała zostać oddana do użytku dopiero w maju 2012 roku. Dzięki przyspieszeniu prac kierowcy będą nowym odcinkiem jeździć za darmo właśnie do maja.

Bez Stadionu Miejskiego nie moglibyśmy być Miastem Gospodarzem EURO 2012. Na otwarciu pierwszej gotowej areny na EURO 2012 pojawił się Sting. W obiekcie odbyły się także zawody Red Bull X-Fighters. Jedni stadion chwalą, inni krytykują m.in. za konieczność wymiany murawy.

Będą po EURO

Dopiero po Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej zakończy się budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. Pod koniec roku będziemy mogli dojechać przedłużoną trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego.

Po EURO na budowę wrócą wykonawcy przebudowy ronda Kaponiera, czy ulicy Grunwaldzkiej (na wybranych fragmentach).


Na przygotowaniach Poznania do EURO 2012 zyskują nie tylko kibice, ale przede wszystkim mieszkańcy naszego miasta. Choć obecnie musimy się zmagać z wieloma utrudnieniami na ulicach, po zakończeniu inwestycji poruszanie się po mieście będzie o wiele łatwiejsze i bardziej komfortowe. Poznaniacy dodatkowo będą mogli pochwalić się zupełnie nowym dworcem PKP i rozbudowanym portem lotniczym. Zyskamy aż dwie nowe trasy tramwajowe, a już teraz możemy jeździć po mieście nowoczesnymi tramwajami i autobusami.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

7℃
3℃
Poziom opadów:
2.5 mm
Wiatr do:
14 km
Stan powietrza
PM2.5
15.38 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro