Trasa na Franowo: zobacz postęp prac
Na budowie trasy tramwajowej na Franowo pojawiają się kolejne tory. Ze względu na mrozy wstrzymano prace związane z betonowaniem. Wykonawcy jednak nie marnują czasu.
Nowe tory tramwajowe można zobaczyć wzdłuż budynku IKEA. Nie przytwierdzono ich jednak jeszcze do nawierzchni. - W miejscach, gdzie w cieplejsze dni udało nam się przygotować betonowe płyty, montaż torów może się odbywać normalnie. Do tego nie potrzeba wysokich temperatur - wyjaśnia Gerard Masłowski z Infrastruktury Euro Poznań 2012.
W tunelu prace przebiegają sprawnie. - Wykonawca zasłania wloty do tunelu, by utrzymywać w nim temperaturę wyższą niż na zewnątrz. Dodatkowo działają tu specjalne dmuchawy. Udaje się osiągnąć temperaturę około 0 stopni. Nie możemy prowadzić prac związanych z betonowaniem przystanków tramwajowych w tunelu, bo jest za zimno. Mamy za to mnóstwo innych prac do wykonania i właśnie teraz się nimi zajmujemy.
Masłowski podkreśla, że tydzień mrozów i związanych z tym przestojów w betonowaniu na pewno nie wpłynie na termin oddania całej trasy tramwajowej do użytku. - Nie możemy obecnie betonować, ale zajmujemy się innymi pracami. Nie działamy może tak intensywnie, jakbyśmy tego chcieli w dodatnich temperaturach, ale i tak inwestycja posuwa się do przodu - zapewnia.
Trasa na Franowo będzie mieć 2,5 kilometra długości. Połączy pętlę na os. Lecha z zajezdnią Franowo. Na trasie pojawią się następujące przystanki: os. Lecha, ul. Piaśnicka, ul. Kurlandzka, Centrum Handlowe M1, ul. Szwajcarska i pętla Franowo. Koszt robót budowlanych to blisko 225 milionów złotych. Ponad 108 milionów na tę inwestycję wyłożyła Unia Europejska.
Które tramwaje pojadą nową trasą? Będą to linie nr 1, 11 i 16. Jedynka z Junikowa będzie przez Hetmańską i Chartowo docierać na Franowo. Jedenastka pojedzie z Piątkowskiej przez rondo Rataje i Kórnicką, a szesnastka z os. Sobieskiego przez most św. Rocha i Kórnicką na Franowo.