Reklama

PeSTka ma 15 lat!

fot. KWP w Poznaniu
fot. KWP w Poznaniu

Dokładnie 15 lat temu tramwaje typu GT8 i GT6 po raz pierwszy wyruszyły na trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

31 stycznia 1997 roku. Poznaniacy po raz pierwszy wsiadają do tramwajów, które przewiozą ich po zupełnie nowej trasie - z centrum miasta na Piątkowo. Dodatkową zachętą do skorzystania z przejazdu było tu uruchomienie bezpłatnej linii tramwajowej. Dopiero 1 lutego 1997 roku trzeba było zapłacić za przejazd PST.

TEJ! Zasługujesz na jesienny relaks. Linea Mare***** nad morzem to idealne miejsce na wypoczynek wśród sosnowych lasów. Odkryj spokój i komfort w wyjątkowym otoczeniu.
REKLAMA


Jak początki PeSTki wspominają poznaniacy? - W wykopie PST znaleziono kiedyś samochód, popularnego wówczas "malucha" - mówi Krzysztof Dostatni, motorniczy MPK. - Koledzy opowiadali mi także, że na torowisku ustawiono kanapę. Prawdopodobnie zrobili to studenci wracający z imprezy do domu - dodaje.

Studenckie wspomnienia związane z PeSTką ma także jeden z pasażerów - Krzysztof. - Kiedyś na własnej skórze przekonałem się o tym, że w poniedziałek wieczorem tramwaje nie jeżdżą po trasie. Miałem okazję zwiedzić trasę PST pieszo - wyjaśnia z uśmiechem.

- Gdy tramwaje tu jeździły za darmo, to drzwi się po prostu nie domykały - mówi Czesław, który brał udział w otwarciu trasy. - Jak pasażerowie wsiedli na Moście Teatralnym to tramwaj był całkowicie zapchany. Nikt po drodze nie wysiadał. Dojeżdżali do końca i wracali w takim samym składzie - wspomina.

Dziś nie można sobie wyobrazić Poznania bez PeSTki. Każdego dnia Poznańskim Szybkim Tramwajem jeździ około 100 tysięcy pasażerów. Tylko w ciągu jednej godziny może się tędy przemieszczać 6000 osób. Codziennie tramwaje wykonują tu 800 kursów pokonując dystans równy odległości z Poznania do Madrytu (blisko 5000 kilometrów).

Budowa ponad 6-kilometrowego odcinka trasy PST trwała 15 lat i pochłonęła około 200 milionów złotych. I tak jest to wersja okrojona pierwotnego planu, który zakładał, że po torach dojedziemy tędy z Lubonia do Murowanej Gośliny. Z braku funduszy zdecydowano się jednak na budowę tylko fragmentu linii - mającego 6,1 kilometra (6,5 km z pętlą).

Jeszcze pięć lat temu, podczas 10 urodzin PST mówiono o planach rozbudowy trasy, tak by podwoić jej długość. Planów nie udało się jednak zrealizować. Obecnie trwają prace przy przedłużeniu PST do Dworca Zachodniego. Trasa zyska tym samym 2 kilometry i dowiezie pasażerów aż do dworca PKP.

Zimowy przejazd trasą PST:

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Problemy na Ławicy przez pogodę
9℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
24.30 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro