Trasa na Franowo: są pierwsze szyny
Na budowę trasy tramwajowej na Franowo przywieziono już pierwsze szyny. - Jeśli chodzi o prace przy tunelu, nawet zima nam nie przeszkodzi - zapewnia Gerard Masłowski, kierownik projektu.
Prace na budowie trasy na Franowo trwają nieprzerwanie od kilku miesięcy. - Wykonawca działa bardzo sprawnie. Przywróciliśmy już do użytku fragment ulicy Kurlandzkiej, który jeszcze niedawno trzeba było objeżdżać. Obecnie z utrudnieniami trzeba się liczyć na ulicy Szwedzkiej - mówi Gerard Masłowski z Infrastruktury Euro Poznań 2012. - Tutaj zmiany w organizacji ruchu będą obowiązywać do późnego listopada. Do 15 na pewno uda nam się wykonać wszystkie prace związane z budową tunelu, ale konieczne będzie jeszcze odtworzenie nawierzchni jezdni, a to uzależnione jest od pogody - zdradza.
Masłowski zdradza, że na budowie zaczęły się już pojawiać pierwsze szyny tramwajowe. - Zbrojenie terenu pod torowisko może się rozpocząć pod koniec października. Dobre jest to, że trasa na Franowo miała jako jedna z pierwszych inwestycji na EURO podpisaną umowę z wykonawcami i dzięki temu fabryki już szykują nam rozjazdy, czy szyny. Inne inwestycje muszą czekać na te elementy, gdyż takich fabryk w kraju jest stosunkowo mało - zauważa.
Prace na wiadukcie Chartowo również nabrały tempa. - Obiekt rośnie w oczach i to naprawdę widać - zapewnia Masłowski. - Konstrukcyjnie będziemy gotowi na 100% pod koniec listopada. Może być wtedy jednak problem z ułożeniem nawierzchni jezdni. Jeśli pogoda nie będzie na to pozwalać, trzeba będzie czekać. Zależy nam na tym, by uruchomić nawet po jednej nitce w każdą stronę. To zdecydowanie usprawniłoby poruszanie się w tym rejonie miasta.
Opady śniegu, czy mróz mogą przeszkodzić już tylko pracownikom, którzy będą układać asfalt. - Na tym etapie prace w tunelu, czy na samej konstrukcji wiaduktu nie będą już zakłócane nawet podczas ostrych mrozów - zapewnia Masłowski.
Przypomnijmy, że trasa na Franowo będzie mieć 2,5 kilometra długości, z czego 1200 metrów znajdzie się w tunelu. Połączy pętlę na os. Lecha z zajezdnią Franowo. Na trasie pojawią się następujące przystanki: os. Lecha, ul. Piaśnicka, ul. Kurlandzka, Centrum Handlowe M1, ul. Szwajcarska i pętla Franowo.
Wykonawcą trasy tramwajowej na Franowo jest konsorcjum niemieckiej firmy Bilfinger oraz krakowskiego Zakładu Urządzeń Energetycznych. Koszt robót budowlanych to blisko 225 milionów złotych. Ponad 108 milionów na tę inwestycję wyłożyła Unia Europejska.