EURO 2012: 4 lata temu wybrano Polskę i Ukrainę
Dokładnie 4 lata temu o godzinie 11.45 w całej Polsce rozległy się okrzyki radości. Właśnie wtedy Michel Platini, prezydent UEFA, wyciągnął z koperty kartkę z napisem "Poland and Ukraine". Oznaczało to jedno - za pięć lat zorganizujemy Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Czy uda się zdążyć z inwestycjami?
Tak było cztery lata temu
Radość, euforia, wiwaty, szaleństwo - to wszystko towarzyszyło Polakom 18 kwietnia 2007, gdy okazało się, że w Polsce i na Ukrainie rozegrane zostaną Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku. Były uściski, okrzyki i kolorowe konfetti.
Radość towarzyszyła nie tylko przedstawicielom Polski i Ukrainy, którzy w tym dniu na żywo widzieli Michela Platiniego wyciągającego szczęśliwą kartkę z koperty w Cardiff. Telebimy rozstawiono w największych miastach naszego kraju, w tym w Poznaniu. Gdy około 11.45 ogłoszono wyniki szkolne wycieczki, studenci i władze miasta - wszyscy krzyczeli jak jeden mąż "Jeeeeeeeeeest!". Wieczorem feta przeniosła się na stadion przy Bułgarskiej, gdzie zaśpiewał Liber i odbył się pokaz sztucznych ogni.
Przyznanie Euro 2012 Polakom i Ukraińcom było ogromnym ciosem przede wszystkim dla Włochów, którzy byli niemal pewni swojej wygranej w tym wyścigu. Małe szanse dawali nam również bukmacherzy. Sami Polacy nie dowierzali, że może się udać, a jednak stało się.
Euro miało być szansą m.in. dla Poznania na uzyskanie gigantycznych dotacji. Jako projekty kluczowe w Poznaniu i Wielkopolsce wymieniono 16 inwestycji. Są to:
1. Budowa trasy tramwajowej Os. Lecha - Franowo w Poznaniu.
2. Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją EURO 2012 w Poznaniu - Etap I i Etap II.
3. Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego na odc. od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej.
4. Rozbudowa ulic: Węgorka - Ptasia - Rumuńska - Wałbrzyska - Marcelińska.
5. Przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu.
6. Budowa kompleksu sportowo - rekreacyjnego "Termy Maltańskie" oraz zespołu hotelowego.
7. Rozbudowa Systemu Sterowania Ruchem, Sygnalizacji Świetlnej, Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS).
8. System Infrastruktury Służb Ratowniczych i Bezpieczeństwa Publicznego Miasta Poznania.
9. System Monitoringu Wizyjnego Miasta Poznania.
10. Realizacja Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego w Poznaniu - kolebki państwowości i chrześcijaństwa w Polsce.
11. Rozbudowa systemu zasilania elektroenergetycznego aglomeracji poznańskiej.
12. Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego na stacji Poznań Główny wraz z budową dworca kolejowego Poznań Główny.
13. Rozbudowa Portu Lotniczego "Ławica"
14. Budowa infrastruktury uzupełniającej w otoczeniu Stadionu Miejskiego w Poznaniu.
15. Przebudowa i adaptacja siedziby Komendy Miejskiej Policji przy ul. Szylinga 2 w Poznaniu.
16. Rewitalizacja zabytkowego obiektu strażnicy Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej nr 2 Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu przy ul. Grunwaldzkiej.
Tak jest dziś
Co udało nam się zrobić w trakcie ostatnich czterech lat? Sprawdzając powyższą listę przekonamy się, że nie wszystkie inwestycje uda się zrealizować do Euro 2012.
Trasa tramwajowa na Franowo należy do tych inwestycji, które jeszcze przed Euro mają cieszyć oko poznaniaków. Wykonawca pojawił się na placu budowy na początku kwietnia i ma zamiar oddać 2,5 kilometrowy odcinek trasy tramwajowej, częściowo położonej w tunelu, przed Mistrzostwami Europy.
Mniej optymistycznie zapowiada się przebudowa infrastruktury torowo-sieciowej w ciągu ulic Grunwaldzkiej, Przybyszewskiego i Dąbrowskiego, która łączy Stadion Miejski z centrum Poznania. 13 kwietnia Andrzej Nowakowski, prezes Infrastruktury Euro Poznań 2012 powiedział Epoznan.pl: Remont torowiska od Roosevelta do ronda Jeziorańskiego nie tyle został odwołany, co przesunięty na listę zadań dla Zarządu Transportu Miejskiego. My w obecnej sytuacji wolimy przesunąć dostępne środki na pilniejszą w tej chwili modernizację węzła tramwajowego na ul. Żeromskiego, do pętli Ogrody. Przeprowadzimy też remont samego ronda Nowaka Jeziorańskiego. Nie wiadomo więc jak długo poczekamy na remont torowiska od ul. Roosevelta do ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego.
Kłopoty nie omijają też planów przedłużenia Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego. 13 kwietnia pisaliśmy, że po otwarciu ofert w przetargu na wykonawcę prac okazało się, że na ten cel zarezerwowano za mało pieniędzy. Według naszych planów, przedłużenie PST miało kosztować do 100 mln zł, a wykonawca chce 125 mln - mówi prezes Andrzej Nowakowski. Mimo to, już wiadomo, że dodatkowe pieniądze na przedłużenie PST się znajdą i tym samym inwestycja ma być ukończona przed Euro 2012.
Jeszcze w tym roku oddane do użytku zostaną natomiast Termy Maltańskie. Poznaniacy będą mogli popływać w nowoczesnych basen najprawdopodobniej w październiku. Budowa idzie zgodnie z planem, obecnie trwa wykańczanie wnętrz budynku.
Trwają także prace przy budowie Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. W 2009 roku rozstrzygnięto konkurs na projekt budynku Interaktywnego Centrum, a w maju 2010 roku wybrano koncepcję ekspozycji stałej, która się w nim pojawi. Centrum ma być gotowe w maju 2012 roku. Będzie kosztować 100 milionów złotych.
W czerwcu ruszy budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. W marcu podpisano umowę na rozbudowę Lotniska Ławica. Obie inwestycje mają się zakończyć przed Euro. Już zakończyła się przebudowa i adaptacja siedziby Komendy Miejskiej Policji przy ulicy Szylinga.
W najbliższym czasie ma się rozpocząć przebudowa ulicy Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej. W tym tygodniu odbieramy pozwolenie na budowę - mówi Maciej Bulski z Infrastruktury Euro Poznań 2012. To już ostatni etap związany ze zbieraniem dokumentacji. Teraz będziemy mogli ogłosić przetarg na wykonawcę przebudowy - dodaje. Ale musimy z tym poczekać na decyzję miasta. Oczywiście planujemy, że do maja 2012 roku ulica zostanie oddana do użytku - kończy.
Do Euro zakończy się także rozbudowa ulic: Węgorka - Ptasiej - Rumuńskiej - Wałbrzyskiej - Marcelińskiej, za którą odpowiada Zarząd Dróg Miejskich.
Czy zdążymy?
Odpowiedzi na to pytanie nie zna dzisiaj nikt.