Zażegnano konflikt w sprawie Wolnych Torów?
Radio Merkury podaje, że miasto i PKP doszli do porozumienia w sprawie spornego fragmentu Wolnych Torów. Oznacza to, że na tym obszarze mogą się rozpocząć inwestycje. Jakie? Na razie nie wiadomo.
Z informacji, jakie podaje Merkury wynika, że miasto stanie się właścicielem 5 spornych hektarów, a Polskie Koleje Państwowe 11.
Położone obok Dworca Głównego PKP wolne tory to łakomy kąsek dla inwestorów: hektary ziemi w ścisłym centrum miasta. Dziwi więc fakt, że ciągle nic na nich nie powstało. Przyczyna jest prosta - to spór o grunt, bez rozwiązania którego na wolnych torach nie jest możliwa żadna inwestycja.
Problem powstał ponad 10 lat temu, kiedyUrząd Wojewódzki uwłaszczył kolej, co spotkało się z protestem ze strony miasta, które chciało, by teren należałdo niego. Obecnie, jak informuje Radio Merkury, porozumienie między magistratem i PKP doszło do skutku. Ma ono na celu zażegnanie istniejącego sporu, dotyczącego stanu prawnego terenu wolnych torów. Co za tym idzie, wartościowe, sporne tereny będą mogły być w końcu zagospodarowane. W jaki sposób na razie nie wiadomo.
Jednak sporne 16 hektarów Wolnych Torów to tylko fragment całego terenu, na którym można prowadzić inwestycje. Poza spornym obszarem powstanie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Jeszcze przed Euro 2012 na Wolnych Torach, w sąsiedztwie nowego dworca, ma też powstać ogromny parking dla kibiców przyjeżdżających na mecze. Po imprezie sportowej na tym miejscu powstanie duża galeria handlowa z podziemnym parkingiem.
Ozmianie charakteruterenów między dworcami PKP a PKS mówi się od wielu lat. Kilka lat temu informowaliśmy, że na tym obszarze powstanie nowe poznańskie City, odpowiednik nowojorskiego Manhattanu. Według pomysłów lokalnych architektów i inwestorów Wolne Torymiały zamienić się w obszar wypełniony po brzegi biurowcami, mieszkaniami, sklepami ihotelami. Podawano nawet informację o tym, kto zajmie się projektowaniem nowoczesnego City. Zadanie zostało powierzone światowej sławy architektowi. Jean Nouvel, laureat Nagrody Pritzkera,w trakcie przygotowywania projektu miał się starać zachować wszelkie wartościowe obiekty, które znajdują się na terenie Wolnych Torów. A budynków jest tam sporo. Najstarsze pochodzą z początków XIX wieku. Są tam budynki przemysłowe - magazyny, hale, oraz budownictwo, które tworzyło fabrykę taboru. Obecnie o projekcie zrobiło się cicho.
Najpopularniejsze komentarze