Problem ze śmieciami: kolejne firmy tracą licencje
W tym roku aż 11 firm starało się o licencje na wywożenie odpadów komunalnych w Poznaniu. Żadna z nich nie otrzymała takiego dokumentu. Powodem odmowy urzędników są przede wszystkim uchybienia związane z właściwym pozbywaniem się odpadów, a także zapewnieniem odpowiednich warunków pracownikom.
Choć wielu ludziom wydaje się, że firmę zajmującą się wywożeniem odpadów komunalnych jest łatwo założyć - wcale tak nie jest. O ile zakupienie śmieciarek i zatrudnienie pracowników do trudnych nie należy, problem stanowią wymogi, które taka firma musi spełniać. Aby móc legalnie prowadzić tego typu działalność gospodarczą, konieczna jest licencja. Jak się okazuje - trudno jest ją zdobyć. W tym roku w naszym mieście o taki dokument starało się 11 firm. Ani jedna z nich nie otrzymała pozwolenia.
Każdy, kto chce dostać takie zezwolenie musi przedstawić w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej spory plik zaświadczeń. Są to m.in. dokumenty dotyczące: środków technicznych jakimi dysponuje ubiegający się o licencję, technologii używanych podczas świadczenia usług, proponowanych zabiegów z zakresu ochrony środowiska, a także dokument potwierdzający gotowość przyjęcia odpadów przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w zakresie ich odzysku lub unieszkodliwiania.
U każdej z firm starających się o licencję znaleziono uchybienia. Zezwolenie tracą też już działające jednostki. Możliwe, że w najbliższych tygodniach cztery będą musiały zniknąć z rynku. Do najczęściej zgłaszanych wykroczeń należą problemy ze składowaniem śmieci (tworzenie nielegalnych wysypisk lub zakopywanie odpadów) i ich paleniem. Firmy zapominają również o wydzielaniu specjalnych miejsc na np. odpady problemowe. Często nie myślą też o ekologii. W wielu przypadkach sporo do życzenia pozostawiają warunki dla pracowników.
Mieszkańcy Poznania, którzy mają obecnie problem, gdyż przedsiębiorstwo odpowiedzialne za wywóz ich odpadów komunalnych straciło licencję, mogą skontaktować się z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Tam uzyskają informację na temat wszystkich działających legalnie w naszym mieście firm zajmujących się tego typu działalnością.
Przypominamy, że konieczne jest posiadanie umowy na wywóz odpadów komunalnych i pojemników na ich gromadzenie. W 2009 roku Straż Miejska skontrolowała 2904 nieruchomości. Brak umów stwierdzono w 110 przypadkach. 20 osób zostało pouczonych, a 90 ukaranych mandatami.