Koncepcja architektoniczna nowej Kaponiery
Miasto zaakceptowało projekt przebudowy Ronda Kaponiera. Do maja 2012 r. Przejście podziemne zyska dodatkowy poziom, na którym znajdzie się przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Będzie można na niego zjechać ruchomymi schodami wprost z Mostu Uniwersyteckiego.
Po przebudowie przejście podziemne pod Kaponierą będzie mieć dwa poziomy. Znajdzie się w nim m. in. kawiarnia i sklepy. Na Moście Uniwersyteckim powstaną betonowo-szklane zabudowania, przez które będzie można wejść na peron PST. Budynki te, według koncepcji zaakceptowanej przez Miejskiego Konserwatora Zabytków, nie przesłonią widoku z ul. Roosevelta w stronę zabudowań UAM. Na Moście Uniwersyteckim pojawi się zieleń, a także drewniane ławki i nowe latarnie.
Na wyższym poziomie przejścia podziemnego będzie można się udać z Mostu Uniwersyteckiego w stronę przejścia dla pieszych pod rondem po przeszklonej kładce, zawieszonej nad widocznym niżej przystankiem PST. Nowoczesny peron tramwajowy będzie nieco przypominał stacje Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Zostanie wykończony ze szkła, betonu i być może płyt granitowych.
- Chcielibyśmy wszystkie prace zakończyć do maja 2012 r., natomiast co będzie się działo w czasie do tej daty, to zależy od tempa prac poszczególnych ekspertów. Najpierw projektanci muszą zakończyć pracę, później dopiero wykonawca będzie mógł wejść po przetargu. - mówił Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. - Więc tutaj nie chciałbym tych dat wymieniać, ale spodziewam się, że może już w tym roku będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie. - dodał wiceprezydent.
Rondo stanie się też głównym punktem przesiadkowym komunikacji miejskiej w centrum Poznania, odciążając przysparzające obecnie wiele problemów "wąskie gardło" komunikacyjne, które utworzyło się przy zjeździe z PST w ul. Roosevelta przy Moście Teatralnym. Za dwa lata część tramwajów Pestki będzie przejeżdżać wykopem kolejowym i pod Kaponierą do peronu 7 przy Dworcu Zachodnim. Tam znajdzie się nowa pętla oraz zjazd dla tramwajów w ulicę Głogowską. Przebudowa Kaponiery będzie kosztować 150 mln zł, a wydłużenie torowiska PST do dworca kolejne 85,7 mln zł.
Przy okazji inwestycji zostanie przygotowany skręt Pestki w ulicę Bukowską. Istnieje koncepcja, aby tramwaje przejeżdżały stamtąd tunelem pod ulicą aż do wysokości skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Matejki. Plany te zostały uwzględnione w rozpoczynającej się w tym roku przebudowie ulicy Roosevelta. Nie wiadomo jednak, kiedy zostaną zrealizowane.
Najpopularniejsze komentarze