Reklama

PESTKA obchodzi trzynaste urodziny!

Ponad sześć kilometrów trasy, trzynaście kilometrów sieci trakcyjnej, trzydzieści dwa pociągi na czterech liniach: 12, 14, 15 i 16, nocna linia tramwajowa N21, 6000 ludzi w ciągu godziny, monitorowane przystanki. Poznański Szybki Tramwaj, czyli popularna PESTKA obchodzi w sobotę trzynaste urodziny.

Koncepcja powstania szybkiego tramwaju powstała już w 1928 roku. Początkowo miała ona łączyć Luboń z Winiarami. Do pomysłu wrócono dopiero po 1945 roku. Jak się okazało, od pomysłu do realizacji długa droga! Pomimo, że idea miała bardzo duże poparcie ze strony władz Poznania, budowa z roku na rok była opóźniana. Głównym powodem był brak pieniędzy.

TEJ! Zasługujesz na jesienny relaks. Linea Mare***** nad morzem to idealne miejsce na wypoczynek wśród sosnowych lasów. Odkryj spokój i komfort w wyjątkowym otoczeniu.
REKLAMA


Przygotowania do budowania linii rozpoczęły się w 1980 roku. Dwa lata później ruszyła budowa. Początkowo PST miała przebiegać trasą Dworzec PKP, Winogrady, Piątkowo, Morasko i Owińska. Trasa miała mieć 27 kilometrów.

W trakcie budowy doszło do wielu modyfikacji. W sumie budowa PST prowadzona była przez 86 wykonawców. Nie obyło się bez problemów. W trakcie budowy okazało się, że pod ulicą Lechicką przebiega kabel. Były to przewody teletechniczne łączące Berlin i Moskwę. Trzeba było przeciąć kabel. Warunek był jeden - operacja nie mogła trwać dłużej niż kilka minut. I tak tez się stało. Kabel został przecięty a nasi sąsiedzi nie mieli do nas pretensji.

W pierwotnym planie trasa miała być osobnym układem. Ze względów finansowych postanowiono, że linie zostaną połączone z komunikacją miejską. Umożliwiło to kontynuowanie inwestycji, opracowanie harmonogramu realizacji oraz uzyskanie dotacji z budżetu państwa.

Trasa PST została oddana do użytku w 1997 roku. Była wówczas pierwszą i najnowocześniejszą trasa szybkiego ruchu. Z początku po trasie jeździć miały niskopodłogowe Tatry. Dostawa była jednak opóźniona i na trasie jeździły tramwaje typu GT-8. Pierwszy pojazd wyruszył 30 stycznia 1997 roku o godzinie 10.08. Oficjalne otwarcie nastąpiło dzień później.

Trasa liczy 6,1 km długości. Z pętlą tramwajową jej długość wynosi 6,4 km. Pestka to 13 kilometrów sieci trakcyjnej. Do zasilania wykorzystano 85 km kabla. Dwie trzecie trasy przebiega w wykopie o głębokości 6 metrów. Prędkość komunikacyjna na PST bez postoju na końcówkach wynosi średnio 34,9 km/h. Na pozostałych trasach wynosi 17,7 km/h. Łącznie na trasie znajduje się 20 obiektów inżynierskich. Wszystkie przystanki są monitorowane. Obraz obserwują pracownicy Centrali Nadzoru Ruchu MPK.

Trasa miała być obsługiwana przez dwie linie, jednak już 1 lutego 1997 roku zwiększono ich liczbę do trzech. Jeździły więc tramwaje linii numer 12, 14 oraz 15. Obecnie trasę obsługują 32 pociągi na czterech liniach: 12, 14, 15 i 16 (dawniej D). Przez trasę PST prowadzi również jedyna nocna linia tramwajowa N21 (do ul. Gwarnej) obsługiwana przez 2 tramwaje z systemem monitoringu wewnętrznego. W ciągu jednej godziny trasą PST może się przemieścić ok. 6000 ludzi.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Problemy na Ławicy przez pogodę
9℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
23.80 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro