Znana sieć z ogromną karą od UOKiK. Za bezprawne podwyżki abonamentu
Vectra ma zapłacić ponad 80 mln złotych kary.
Nie jest to pierwszy raz, gdy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygląda się działalności sieci Vectra. Na spółkę w 2022 roku nałożono karę, a w marcu bieżącego roku postawiono jej zarzuty. Mimo to Vectra nie zaprzestała naruszania interesów konsumentów.
- Vectra przez lata jednostronnie zmieniała swoim klientom zapisy w umowach w trakcie ich trwania. Bezpodstawnie wprowadzała do wykonywanych umów klauzulę modyfikacyjną, która - w założeniu spółki - miała umożliwiać jednostronne podwyższanie abonamentu i pobieranie go od klientów w nowej wysokości. Skargi konsumentów potwierdziły, że Vectra kontynuuje bezprawne działania. Dlatego Prezes UOKiK postawił spółce zarzuty, a następnie wydał decyzję - podaje urząd.
- W poprzedniej decyzji wskazaliśmy wyraźnie, że praktyki Vectry naruszają prawo. Spółka nie zmieniła jednak swoich działań. Nie ma naszej zgody na łamanie praw konsumentów. Jednostronne, bezpodstawne zmiany w wykonywanych umowach i podwyższanie umówionych kwot abonamentów to rażące przykłady nadużyć wobec klientów - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Na spółkę nałożono obecnie ponad 80 mln złotych kary. Klienci w wyniku działań sieci musieli płacić rocznie o nawet 144 złote więcej. Przy zmianie wysokości abonamentu nie dano klientom możliwości wypowiedzenia umowy. UOKiK nie tylko nałożył karę na spółkę, ale też zobowiązał ją do zwrócenia klientom środków, które zostały od nich pobrane bezprawnie. - Po uprawomocnieniu się decyzji Vectra będzie musiała poinformować o niej konsumentów, a następnie oddać im opłaty za podwyższony abonament. Obecnym klientom przysługiwać wówczas będzie zwrot pieniędzy albo rabat w opłacie abonamentowej, natomiast byli klienci otrzymają zwrot środków.
Jak zaznaczono, Vectra może odwołać się od decyzji, która nie jest prawomocna.


