Gigantyczna inwestycja za 1,5 mld złotych największego pracodawcy w regionie
Wmurowano kamień węgielny pod budowę nowych hal w zakładzie Volkswagen Poznań na terenie Wrześni.
Nowe hale produkcyjne będą miały łącznie 60 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni. - Dzięki tej inwestycji we Wrześni będziemy produkować najnowszą generację w pełni elektrycznego modelu eCrafter - mówi Stefan Mecha, prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze. - To kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu, który wzmocni naszą pozycję w segmencie lekkich samochodów dostawczych w przyszłości - dodaje.
W przyszłym roku fabryka VWP we Wrześni będzie miała 10 lat. Jej wybudowanie kosztowało ponad 4 miliardy złotych. Jak przypomina Volkswagen Poznań, jako pierwsza w Europie otrzymała złoty certyfikat DGNB, który jest stosowany w kilkudziesięciu krajach. Certyfikat ten oznacza, że fabryka powstała zgodnie z zasadami zrównoważonego budownictwa. W poniedziałek wmurowano kamień węgielny pod dwie kolejne hale w tym miejscu. Przygotowano też kapsułę czasu.
Z rozbudowy zakładu cieszą się nie tylko politycy, ale też samorządowcy. - To dobra wiadomość dla polskiej gospodarki - mówi wiceminister Tomasz Lewandowski z Ministerstwa Rozwoju i Technologii. - Volkswagen Poznań to największy pracodawca w Wielkopolsce i firma, która zdecydowaną większość komponentów do budowy samochodów pozyskuje w naszym kraju. Ta inwestycja to również dowód na to, że my jako kraj nie konkurujemy dziś tanią siłą roboczą, ale pozyskujemy inwestycje ze względu na jakość i wykształcenie naszych kadr oraz bardzo wysokie kompetencje pracowników. Jako ministerstwo bardzo cenimy inwestycje, za którymi idą wysoko zaawansowane technologie, które podnoszą konkurencyjność polskiej gospodarki - zauważa. - Obecność firmy Volkswagen Poznań jest dla nas niezwykle istotna z punktu widzenia lokalnego rozwoju gospodarczego. To największy pracodawca w regionie, który wpływa na wiele czynników makroekonomicznych, jak np.: bardzo niska stopa bezrobocia czy rozwój budownictwa mieszkaniowego. Dla przykładu warto wskazać, że zwłaszcza w pierwszych latach po pojawieniu się fabryki Craftera we Wrześni, według danych GUS, liczba wybudowanych u nas mieszkań w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców była większa niż w takich aglomeracjach jak Warszawa czy Kraków. Rozbudowa fabryki jest też dowodem na to, że udało się wypracować dogodne warunki do inwestowania w naszej gminie - mówi Artur Mokracki, zastępca burmistrza Wrześni.
- Zakład we Wrześni już od prawie 10 lat łączy nowoczesność, zrównoważony rozwój i innowacje. Dzięki planowanej rozbudowie powstaną dwie nowe hale, które zwiększą naszą konkurencyjność i zapewnią bezpieczne miejsca pracy w przyszłości dla naszej załogi - mówi Stefanie Hegels, prezeska spółki Volkswagen Poznań.
Co będzie powstawać w nowych halach? Jedna z nich zostanie przeznaczona do budowy platformy podwozia eCraftera. Pracować ma tu 150 robotów odpowiadających za spawanie, zgrzewanie czy klejenie. Druga hala to natomiast magazyn baterii i część logistyczna. Będą tam ładowarki dla elektrycznych ciężarówek czy system kamer wyposażonych w sieć neuronową, który będzie kontrolować powierzchnię baterii.
Budowa nowych hal ma się zakończyć w połowie 2027 roku. Koszt prac to około 1,5 miliarda złotych.
Volkswagen Poznań zatrudnia obecnie około 9000 pracowników i jest tym samym największym pracodawcą w naszym województwie.


