Trasa tramwajowa do Swarzędza? Są wyniki analizy
O inwestycji mówi się od lat.
Jak już informowaliśmy, w maju Poznań i Swarzędz podpisały porozumienie, na mocy którego Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu ogłosić miał przetarg na opracowanie dokumentu pt. "Analiza celowości i efektywności przedłużenia istniejącej trasy tramwajowej od pętli Miłostowo w Poznaniu do Swarzędza". Trasa biegłaby od pętli Miłostowo do skrzyżowania Stawnej i Poznańskiej w Swarzędzu.
Do sprawy wraca dziś "Głos Wielkopolski". Są wyniki analizy. "W aspekcie efektywności analiza wykazała, że ew. budowa takiej trasy wykazuje efektywność na granicy opłacalności ekonomicznej i dotyczy to wyłącznie jednego z trzech wariantów inwestycyjnych" - mówi dziennikarzom rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu Bartosz Trzebiatowski.
To pokazuje, że na tym etapie zainteresowanie dojazdem tramwajem do Swarzędza jest zbyt niskie, by inwestycja była uzasadniona. Nie przekreśla to jednak samej koncepcji, która wciąż może mieć przyszłościowy charakter. "Przyczyny zostały wskazane w analizie i są nimi m.in. stosunkowo niska dostępność trasy dla bezpośrednich dojść pieszych, zwłaszcza w Swarzędzu i brak możliwości jej wprowadzenia, ze względu na brak dostępności terenu, bezpośrednio w obszary generujące duży ruch, takie jak duże osiedla mieszkaniowe" - dodaje rzecznik.
"Do 2030 roku w centrum Swarzędza powstaną dwa duże osiedla mieszkaniowe na terenach po dawnych fabrykach mebli, które będą generować znaczące potoki pasażerskie. Po zakończeniu tych inwestycji planujemy wrócić do ponownej analizy zasadności ekonomicznej tramwaju" - mówi w rozmowie z "Głosem Wielkopolskim" Zuzanna Lis, rzecznik prasowy Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz.
Burmistrz Swarzędza, Marian Szkudlarek, zapewnia, że samorząd pozostaje w kontakcie z Poznaniem i będzie dalej analizować, czy taka inwestycja jest zasadna i opłacalna.
Pojawiają się też głosy, że najpierw powinno dojść do integracji transportu publicznego Swarzędza z Poznaniem i całej aglomeracji na zasadach obowiązujących w innych podpoznańskich gminach. "Swarzędzka komunikacja oferuje liczne udogodnienia dla mieszkańców, w tym bezpłatne przejazdy dla uczniów i studentów, bezpłatne przejazdy dla seniorów oraz inne preferencje taryfowe, które wyróżniają nasz system na tle Poznania. Z uwagi na odmienny model taryfowy stosowany przez ZTM, pełna integracja nie jest obecnie możliwa ani oczekiwana społecznie" - komentuje Zuzanna Lis.


