Przedstawiciele ZDM zapewniają: zima nie zaskoczy drogowców
Deklarują pełne przygotowanie.
Jak podaje ZDM, w tym sezonie zimowym systemowym utrzymaniem objęto 920,8 km jezdni oraz 918 tys. m² infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Podobnie jak w poprzednich latach, środki na zimowe utrzymanie obejmują zarówno odśnieżanie i likwidowanie śliskości, jak i sprzątanie jezdni, chodników, dróg rowerowych, placów, przejść podziemnych, kładek oraz opróżnianie koszy ulicznych. Na te działania przeznaczono 34,2 mln zł. W tym sezonie do dyspozycji jest: 45 pługoposypywarek do obsługi jezdni oraz 25 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka) do obsługi chodników, dróg rowerowych i placów.
"W pierwszym etapie prac zimowych koncentrujemy działania na mechanicznym usuwaniu śniegu, a następnie na posypywaniu nawierzchni materiałami chemicznymi bądź uszorstniającymi. Wybór standardów zimowego utrzymania jest wynikiem kompromisu pomiędzy dążeniem do zapewnienia jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego, obowiązkiem przestrzegania rygorów ochrony środowiska oraz możliwościami finansowymi"- informują przedstawiciele ZDM.
Jak wyjaśniono, poznańskie ulice zostały podzielone na sieci, w celu zróżnicowania standardów utrzymania i dostosowania poziomu utrzymania do możliwości finansowych Miasta oraz potencjału sprzętowego wykonawców. Czas reakcji i podejmowane działania będą uzależnione od warunków pogodowych.
Sieć strategiczna (272,7 km) obejmuje główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do kluczowych instytucji i szpitali. Czas reakcji: 1,5-2 godziny od wydania polecenia. Sieć podstawowa (258,7 km) łączy osiedla z centrum, obejmuje pozostałe wloty do miasta i trasy komunikacji autobusowej. Czas reakcji: 2-2,5 godziny. Sieci lokalne (trzecia i czwarta kolejność, 389,4 km) łączą osiedla peryferyjne z siecią podstawową, obejmują dojazdy do obiektów publicznych i kluczowe ulice osiedlowe. Czas reakcji: 3-4,5 godziny.
Działania na jezdniach nieobjętych planowym utrzymaniem będą prowadzone interwencyjnie, według dyspozycji wskazujących jezdnie do jednorazowego odśnieżenia. Drogi gruntowe odśnieżane i posypywane są doraźnie, w oparciu o zgłoszenia mieszkańców i obserwacje ZDM. Priorytet mają oblodzone odcinki niebezpieczne dla pieszych oraz o dużym spadku. Działania te podejmowane są po zakończeniu prac na drogach utrzymywanych systemowo.
Przedstawiciele ZDM przypominają też, że zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, chodniki, które położone są bezpośrednio przy granicy nieruchomości, muszą być odśnieżane przez właścicieli (zarządców) tych nieruchomości. Dodają też, że pierwsze działanie (odpłużanie, posypywanie piskiem) na drogach rowerowych odbywać się będzie w ciągu 3 godzin, licząc od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi.
"Koordynatorem prac związanych z zimowym utrzymaniem ulic w Poznaniu jest Centrum Zimowego Utrzymania prowadzone przez operatora zewnętrznego. Dyspozytorzy korzystają w codziennej pracy ze stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także z obrazów z radaru meteorologicznego.Pojazdy firm wykonawczych są wyposażone w urządzenia GPS, które na bieżąco monitorują ich położenie i pracę. Pozwala to reagować na zmieniającą się dynamicznie sytuację drogową w mieście. Służby ZDM prowadzą nieprzerwanie monitoring ulic w zakresie nadzoru nad realizacją prac. W przypadku rażących uchybień nakładane są na wykonawców kary umowne"- przekazano.
Zgłoszenie dotyczące zimowego utrzymania ulic:
- poniedziałek - piątek od 7.30 do 20.00 tel. 61 646 33 44,
- poniedziałek - piątek od 20.00 do 7.30 oraz dni wolne od pracy tel. 690 666 424,
- e-mail: [email protected]
Przedstawiciele ZDM przypominają, że działania służb drogowych mają na celu jedynie łagodzenie skutków niekorzystnej aury na drogach. Apelują o zmianę opon na zimowe oraz przepuszczanie pojazdów odśnieżających drogi, które nie są pojazdami uprzywilejowanymi.


