PKP Intercity wraca do mniejszych miejscowości. Wśród nowości jedno połączenie z Poznania
Ogłoszono plan uruchomienia kilkunastu połączeń przez małe i średnie miejscowości.
Jak zapowiedział przewoźnik przewożący pasażerów w ramach dalekobieżnych połączeń, pierwsze nowe trasy będą uruchamiane w grudniu. Realizacja planu będzie możliwa dzięki nowemu taborowi - hybrydowym zespołom trakcyjnym, lokomotywom hybrydowym i klasycznym składom spalinowym.
- Siatka połączeń PKP Intercity obsługiwanych nowymi pojazdami hybrydowymi i spalinowymi została skonstruowana tak, aby zapewnić dostęp do pociągów dalekobieżnych mieszkańcom małych oraz średnich miast, w tym 14 miejscowościom, do których pociągi pasażerskie od wielu lat nie kursowały. Do Czaplinka i Złocieńca pociągi dalekobieżne powrócą po 40 latach, do Łomży, Chorzel czy Wielbarka - po 30 latach, a do Człuchowa oraz Czarnego - po 20 latach. Około 440 tys. Polaków ponownie będzie miało dostęp do pociągów dalekobieżnych. Hybrydowe i spalinowe zespoły trakcyjne pozwolą także na rozbudowanie oferty przewozowej w miejscowościach, w których mieszkańcy obecnie mają tylko jedno połączenie dalekobieżne, np. w Świdnicy, Chojnicach, Czersku, Krasnystawie oraz na liniach niezelektryfikowanych, np. do Jasła, Zagórza, Kostrzyna (chodzi o Kostrzyn nad Odrą - przyp.red.), Gorzowa Wielkopolskiego. PKP Intercity szacuje, że dzięki temu zwiększy się dostępność do pociągów dalekobieżnych dla 3,5 mln Polaków - zaznacza PKP Intercity.
W przypadku Poznania mowa jest o jednej trasie - do Kostrzyna nad Odrą m.in. przez Krzyż i Gorzów Wielkopolski. Oto wszystkie nowe trasy zapowiedziane przez PKP Intercity:
• Warszawa - Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
• Białystok - Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
• Kraków - Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
• Warszawa - Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
• Kraków - Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
• Warszawa - Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
• Gdynia - Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
• Poznań - Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
• Kraków - Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
• Kraków - Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);
• Warszawa - Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
• Gdynia - Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).
Co ważne, to trasa Poznań - Gorzów Wielkopolski ma być uruchomiona jako pierwsza, jeszcze w tym roku. Kolejne połączenia mają być uruchamiane sukcesywnie, wraz z odbiorami hybrydowych zespołów trakcyjnych. Te mają trafiać z firmy NEWAG do przewoźnika od 2027 do 2029 roku. Będzie ich 35. - W budowie w fabryce PESA jest też 16 lokomotyw hybrydowych, które podobnie jak składy hybrydowe, będą mogły jeździć po liniach zelektryfikowanych i tych bez elektryfikacji. Będzie to kolejny etap zwiększania liczby połączeń do małych i średnich miast, takich jak: Suwałki, Augustów, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, Głogów, Leszno.