Ogromna awaria systemu płatności. Jest komentarz ministra
Głos zabrał wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
"Doszło dziś do awarii u jednego z operatorów płatności, co przez krótki czas powodowało problemy w korzystaniu z płatności bezgotówkowych. Obecnie sytuacja z pracą systemów wraca do normy. Powody awarii są analizowane, ale obecnie nic nie wskazuje na to, aby był to atak z zewnątrz. W przypadku dodatkowych informacji będziemy informować na bieżąco" - napisał w mediach społecznościowych minister Krzysztof Gawkowski.
Jak już informowaliśmy, po południu niepokojąco wzrosła też ilość zgłoszeń w serwisie downdetector.pl. Dotyczyło to kart płatniczych. Problemy w większości dotyczą Visy, ale zgłaszane są też te dotyczące kart Mastercard oraz BLIKu. Pisaliśmy o tym tutaj.
Do sprawy w mediach społecznościowych odniosła się też firma eService, zajmująca się elektronicznymi płatnościami. "Drodzy Klienci, wystąpiła awaria w działaniu usług płatności bezgotówkowych. Tuż po jej zdiagnozowaniu rozpoczęliśmy intensywne prace nad przywróceniem pełnej sprawności systemu. Nasz zespół techniczny pracuje nad rozwiązaniem tak szybko, jak to możliwe"- przekazywano. Około godziny 14 dodano aktualizację, że wszystkie funkcjonalności działają już poprawnie.
"Efektem trudności był brak możliwości realizacji transakcji kartami na części terminali płatniczych w sklepach, na terenie wielu miejscowości w całej Polsce. Służby techniczne eService niezwłocznie przystąpiły do przywracania pełnej sprawności sieci terminali. Funkcjonalność urządzeń zaczęto przywracać etapami i do godziny 13:35 usunięto w całości problemy w ich funkcjonowaniu.W chwili obecnej wszystkie terminale płatnicze i inne usługi eService funkcjonują poprawnie. Przyczyna problemów jest aktualnie przedmiotem wnikliwego badania. Operator płatności przeprasza za wszelkie niedogodności oraz utrudnienia wynikłe z awarii"- czytamy w oświadczeniu eService.