Legendarny artysta pop-artu bohaterem wystawy w Poznaniu. Są promocje a nawet darmowe wejściówki
W Starym Browarze.
Wystawę "Andy Warhol. A Kind of Retrospective" od 11 września można oglądać w Pop Culture Gallery w Starym Browarze.
Na trzech kondygnacjach galerii prezentowane będą m.in. oryginalne grafiki, polaroidy, filmy, szkice, archiwalne reklamy oraz okładki płyt i magazynów Interview zaprojektowane przez Warhola. Część prac została udostępniona specjalnie na potrzeby poznańskiej ekspozycji przez Andy Warhol Museum w Pittsburghu. To wyjątkowa okazja, by zobaczyć dzieła z amerykańskiej kolekcji - większość europejskich wystaw powstaje bowiem we współpracy z muzeum Warhola na Słowacji.
Kurator, Wojtek Piotr Onak, skupił się nie tylko na efektach twórczej pracy Warhola, ale także na jej źródłach, śledząc etapy przemiany chłopca z Pittsburgha w ikonę kultury masowej.
"Andy Warhol. A Kind of Retrospective" to wystawa zbudowana wokół kluczowego pytania: w jaki sposób twórczość jednego artysty przeniknęła tak wiele obszarów życia współczesnego i dlaczego jego wizje wciąż działają z taką siłą? Instagram, YouTube, reality shows, selfie, kontent wiralowy, tabloidy online i TMZ - cały ten świat operuje dziś według zasad, które Warhol dostrzegł i uruchomił dekady temu" - podkreśla Wojtek Piotr Onak, kurator wystawy. "Seryjność, inscenizacja codzienności, płynna tożsamość medialna, ekonomia widzialności - to wszystko już było. Tyle że w czerni i bieli polaroidu, w trzynastogodzinnym filmie bez akcji, w sztucznie utrwalonym uśmiechu na sitodruku. Współczesna popkultura to jego dzieło, nawet jeśli o tym nie wie"- dodaje.
Wystawa Andy Warhol. A Kind of Retrospective zainauguruje wernisaż 11 września 2025 r. o godz. 19:00 i potrwa do 28 lutego 2026 r. Ekspozycja jest częścią długofalowego programu Pop Culture Gallery w Starym Browarze - przestrzeni dedykowanej multidyscyplinarnym projektom łączącym sztukę, modę i design.
"Stary Browar, miejsce, gdzie moda, konsumpcja i sztuka nie wykluczają się, lecz wzajemnie wspierają i napędzają - to idealny kontekst dla prezentowania twórczości Andy'ego Warhola" - zauważa Joanna Tupalska, dyrektor marketingu Starego Browaru, producentka wystaw Pop Culture Gallery. "Ta wystawa była naszym marzeniem. Sądziliśmy, że na jej realizację będziemy musieli poczekać jeszcze kilka lat. Sukcesy i wysoki poziom naszych poprzednich ekspozycji, spójność oraz unikalność programu kuratorskiego stworzonego przez Wojtka Piotra Onaka, profesjonalne zaplecze produkcyjne i doświadczony zespół - wszystko to otworzyło nam drzwi i pozwoliło zdobyć zaufanie prywatnych kolekcjonerów oraz prestiżowych amerykańskich instytucji. I tak oto: marzenie spełnione - Andy Warhol w Starym Browarze. Zapraszamy do Pop Culture Gallery, by spojrzeć na jego twórczość z nowych, nieoczywistych perspektyw i odkryć, jak bardzo aktualne pozostają refleksje i diagnozy ukryte w kolorowych grafikach oraz eksperymentalnych filmach autorstwa srebrnowłosego geniusza"- dodaje.
Wystawa realizowana jest we współpracy z prywatnymi kolekcjonerami. Bilety w cenie 20 zł będzie można nabyć przy wejściu do galerii. W pierwsze wtorki miesiąca ekspozycja będzie dostępna bezpłatnie. Od wtorku do czwartku uczniowie, studenci i seniorzy skorzystają z promocji "1+1 gratis". Darmowe wejście przysługuje również osobom, które okażą paragony ze sklepów i punktów Starego Browaru na kwotę minimum 90 zł.