Reklama
Reklama

Debiut tego tramwaju już w weekend. "Wyjątkowy świadek historii poznańskiej komunikacji miejskiej"

fot. MPK Poznań
fot. MPK Poznań

Linie turystyczne w weekend ponownie wyjadą na trasy, a wśród nich prawdziwa atrakcja!

- W sobotę, 6 września, na linii autobusowej nr 100 spotkamy Ikarusa 280 nr 1545, Jelcza PR110 nr 1383 oraz Ikarusa 260 nr 1735. Linię 102 obsłuży DAF MB200 nr 1222. Na trasę linii tramwajowej nr 20 wyjedzie wagon 102N nr 1. W niedzielę, 7 września, linia autobusowa nr 100 będzie obsługiwana przez Ikarusa 260 nr 1735, MAN-a Lion's City nr 1111 oraz Ikarusa 280 nr 1545. Na trasie linii turystycznej nr 0 pojawią się aż dwa historyczne składy: KSW+S2D o numerach 158+423 oraz N+ND o numerach 178+436, czyli premierowy wagon N z doczepą wyprodukowaną w Sanoku. Linia 0 pojedzie zmienioną trasą - przez nowy łuk torowy pod Okrąglakiem - informuje Maciej Szkudlarek z MPK Poznań.

Z okazji setnej rocznicy przyłączenia Rataj do Poznania w niedzielę zaplanowano kursy linii specjalnej nr 23. - Na jej trasie kursować będą dwa historyczne tramwaje: 102Na nr 71 oraz skład N+ND nr 286+456. Tramwaje odjadą z Biblioteki Uniwersyteckiej w kierunku Rataj co pół godziny - w godzinach 12:30, 13:00, 13:30, 14:00, 14:30, 15:00, 16:00, 16:30, 17:00 i 17:30.

Wagon N nr 178 ma bardzo ciekawą historię. Dotarł do Poznania w 1951 roku ze Stoczni Gdańskiej wraz z 29 innymi wagonami tego typu oraz 20 wagonami doczepnymi typu ND. W 1963 roku wagon wyposażono w instalację niskiego napięcia. - Gdy w latach siedemdziesiątych warsztaty na Gajowej przebudowywały większość wagonów N i 4N na jednokierunkowe, tramwaj ten został jednym z trzech wytypowanych do kapitalnego remontu i ponownego przystosowania do ruchu dwukierunkowego. Zamontowano wówczas m.in. agregat prądotwórczy, hamulce szynowe, dwa pulpity sterownicze, dwa wyłączniki nadmiarowe oraz wycieraczki - relacjonuje Szkudlarek.

W 1978 roku wagon stacjonował na terenie zajezdni przy Gajowej. W kolejnych latach można go było spotkać m.in. na linii wahadłowej W, a ostatni raz w ruchu liniowym był wykorzystany 31 grudnia 1992 roku na linii nr 8. - Następnie został wagonem gospodarczym pod numerem 2024 i przez wiele lat stał odstawiony na zajezdni Głogowska, a następnie Madalińskiego. Dzięki remontowi przeprowadzonemu przez Stację Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie tramwaj odzyskał swój pierwotny wygląd z 1951 roku. Jest to jedyny zachowany wagon silnikowy typu N wyprodukowany w Stoczni Północnej w Gdańsku, co czyni go wyjątkowym świadkiem historii poznańskiej komunikacji miejskiej.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

28℃
16℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
12 km
Stan powietrza
PM2.5
10.40 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro