Poznańska firma z gigantyczną karą od UOKiK. Chodzi o "Dieselgate"
Volkswagen Group Polska musi zapłacić prawie 74 mln złotych kary.
Volkswagen Group Polska to importer pojazdów, który ma swoją siedzibę w Poznaniu przy ulicy Krańcowej. Już w 2020 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję dotyczącą przedsiębiorstwa. - Uznał, że przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd co do spełniania normy Euro 5, wymogów w zakresie emisji tlenków azotu (NOx) oraz ekologiczności samochodów marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi. Chodziło o pojazdy wyposażone w silnik o zapłonie samoczynnym typu EA 189 z "oprogramowaniem optymalizującym" emisję tlenków azotu, które aktywuje się w cyklu testowym stosowanym w procesie homologacji typu WE. Ponadto spółka kierowała wytyczne do sprzedawców tych samochodów, które sugerowały automatyczne nieuwzględnianie reklamacji konsumentów dotyczących powyższych problemów, mimo wystąpienia niezgodności towaru z umową - podaje UOKiK.
Spółka odwołała się od decyzji do sądu. - W toku postępowania sądowego sąd zobowiązał strony do podjęcia rozmów ugodowych. Jednocześnie sąd wskazał, że jego zdaniem unijne przepisy ustalające normy emisji spalin (Euro 5) nie ustanawiają limitów emisji tlenków azotu emitowanych przez pojazdy w "warunkach drogowych" i z opisu praktyk w decyzji powinien zostać usunięty fragment, który o tym mówi - dodaje.
Ostatecznie zapadła decyzja o zawarciu umowy z VGP, która została zatwierdzona przez sąd. - Efektem jest decyzja zmieniająca. Stwierdzamy w niej, że spółka stosowała praktyki polegające na wprowadzaniu konsumentów w błąd m.in. co do ekologiczności pojazdów z silnikiem diesla typu EA 189. Potwierdziliśmy również, że spółka kierowała do sprzedawców tych pojazdów wytyczne i komunikaty, które sugerowały automatyczne nieuwzględnienie reklamacji pomimo występowania niezgodności towaru z umową. Ostateczna kara nałożona na spółkę wynosi blisko 74 miliony zł - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Decyzja jest prawomocna, a to oznacza, że Volkswagen Group Polska musi zapłacić karę w wysokości dokładnie 73 752 658 zł. Przypomnijmy, że afera Dieselgate polegała na stosowaniu przez koncern Volkswagen w samochodach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda produkowanych w latach 2008-2015 oprogramowania, które w warunkach testowych pozwalało na manipulację poziomem emisji tlenków azotu.