Fatalne statystyki i apel NFZ. "W samej Wielkopolsce przepadło 78 tysięcy terminów"
Chodzi o nieodwołane wizyty u specjalistów.
- Problem niezgłaszania się pacjentów na umówione wizyty lekarskie bez ich odwołania zwiększa obciążenie placówek medycznych, ogranicza dostęp do leczenia innym pacjentom i powoduje marnowanie zasobów czasowych oraz organizacyjnych kadry medycznej. Powiadomienie placówki o rezygnacji z wizyty pozwala odblokować termin dla innego pacjenta, co przekłada się na skrócenie czasu oczekiwania na specjalistów - wyjaśnia Marta Żbikowska-Cieśla, rzeczniczka wielkopolskiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
W całym ubiegłym roku w naszym województwie z powodu niezgłoszenia się w terminie pacjenta nie zrealizowano 95 tysięcy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii, kardiologii, endokrynologii i onkologii. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie gorzej. - W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku przepadło już 78 tysięcy terminów, również z nowych zakresów świadczeń, które zostały objęte monitoringiem NFZ w ostatnim czasie: neurologii, nefrologii, urologii, okulistyki, pulmonologii, otolaryngologii, diabetologii oraz gastroenterologii.
Tylko na wizytach w ramach ortopedii czy traumatologii narządu ruchu nie pojawiło się od początku roku blisko 21 tysięcy pacjentów. Nieco ponad 10 tysięcy nie przyszło na wizytę u kardiologa, a prawie 9 tysięcy u fizjoterapeuty. - Pacjenci rezygnują bez powiadomienia o tym placówki również z badań diagnostycznych, takich jak rezonans magnetyczny (2,1 tys. wizyt) czy kolonoskopia (2 tys.), a nawet zabiegów takich jak operacja zaćmy (337) lub endoprotezoplastyka stawu kolanowego (193).
W ubiegłym roku do pacjentów wysłano prawie 14 milionów wiadomości SMS z przypomnieniem o wizycie. Jest w niej podany numer telefonu, pod który należy zadzwonić, aby zwolnić termin. - Organizatorzy kampanii społecznej "Odwołuję. Nie blokuję" zachęcają pacjentów do przestrzegania kilku praktycznych zasad. Warto zapisać termin wizyty w kalendarzu lub telefonie, ustawiając przypomnienia na tydzień i dzień przed planowaną konsultacją. Jeśli pacjent nie może lub nie ma potrzeby stawiać się na wizytę, powinien jak najszybciej ją odwołać. Nawet jeśli zrobi to dzień wcześniej, placówka będzie mogła inaczej ułożyć grafik i przyjąć w zwolnione miejsce innego pacjenta. Przy umawianiu terminu należy zapytać o dostępne sposoby odwołania, takie jak telefon, e-mail, SMS czy aplikacja pacjenta. Najłatwiej skontaktować się z przychodnią po porannym szczycie, np. po południu. W razie braku innych możliwości wizytę można odwołać osobiście w rejestracji placówki - kończy.
Najpopularniejsze komentarze