Szersze koła na lato i węższe na zimę - czy to warto rozważyć to rozwiązanie?
Niektórzy kierowcy praktykują jazdę na różnych rozmiarach opon latem i zimą. Takie rozwiązanie ma zapewnić bardziej dopasowane parametry w warunkach panujących w poszczególnych sezonach. Szersze i węższe koła inaczej rozkładają nacisk masy pojazdu na nawierzchnię. W efekcie nieco inaczej zachowują się na drodze suchej, mokrej i pokrytej śniegiem. Jakich różnic w odczuciach z jazdy można spodziewać się na szerszych kołach latem i węższych zimą?
Szersze koła w lecie i węższe w zimie - a skąd ten pomysł?
Wykorzystanie węższych opon zimą zaczerpnięto z rajdów zimowych rozgrywających się w śnieżnej Szwecji i Finlandii. Rajdówki mknące po zaśnieżonych oesach mają wąskie opony, na których mogą pędzić przez skandynawskie lasy i góry z niesamowitą szybkością. Oczywiście ich opony mają dodatkowo kolce, których nie można wykorzystać na drogach publicznych w Polsce. Skoro jednak nie można też jeździć tak szybko, jak na rajdach, to kolce w zasadzie są niepotrzebne.
Węższa opona to mniejsza strefa kontaktu bieżnika z nawierzchnią. W efekcie każdy centymetr kwadratowy bieżnika naciska na podłoże mocniej. Skutkiem tego mocniej też wypycha wodę i błoto pośniegowe na zewnątrz. Co więcej, dzięki węższej powierzchni wzór bieżnika ma mniej wody i błota pośniegowego do odprowadzenia spod kół. Mocniejszy nacisk pozwala też mocniej wgryzać się w śnieg na drodze.
W odróżnieniu od zimowych dyscyplin motorsportu, w wyścigach rozgrywanych na torach opony są natomiast wyjątkowo szerokie. Dzięki temu mogą skuteczniej przenosić wysoką moc na suchą nawierzchnię i zapewniają lepszą przyczepność w zakrętach. W efekcie zastosowanie szerszych opon pozwala utrzymać wyższą dynamikę jazdy na suchej nawierzchni - dotyczy to również suchej nawierzchni w zimie. To efekt nie tylko szerszego bieżnika. Większe opony mają też niższy profil, który korzystnie wpływa na stabilność, ale obniża komfort.
Zalety i wady szerszych i węższych opon na lato i zimę
Po zamontowaniu węższych opon na zimę, ich zalety mogą być odczuwalne przede wszystkim podczas jazdy w śnieżnych i mokrych warunkach. Zapewnią wówczas lepszą ochronę przed aquaplaningiem oraz pozwolą łatwiej włączać się do ruchu na ośnieżonej i oblodzonej drodze.
Mogą jednak wiązać się z wydłużoną drogą hamowania oraz gorzej sprawdzą się podczas szybszej jazdy na suchej nawierzchni. Dlatego kierowcy, którzy latem jeżdżą na większych rozmiarach kół, intensywniej korzystają z auta i dużo podróżują np. na autostradach, nie powinni montować zbyt małych opon również zimą. Optymalne mogą okazać się opony 17-calowe - zimowe opony o tej średnicy można dopasować na https://www.sklepopon.com/opony/zimowe/17-cali.
Kierowcy mniejszych aut, którzy jeżdżą mniej dynamicznie, a w zimie muszą poruszać się na rzadziej odśnieżanych drogach, mogą natomiast odczuć korzyści z mniejszych opon. Zmiany można dokonać w obrębie tej samej średnicy felgi - np. jeżeli nasz samochód dopuszcza korzystanie z opon 195/55 R16 i 175/56 R16. Wskazane rozmiary będą wymagać dwóch osobnych kompletów felg o różnej szerokości, ale nie wywoła to aż tak znacznej zmiany zachowania samochodu.
Możemy też połączyć np. letni komplet 16-calowy na lato i 15-calowy w zimie - zimowy komplet 15-calowy można dopasować na https://www.sklepopon.com/opony/zimowe/15-cali. Wówczas zachowamy wyższą dynamikę w sezonie letnim, a w zimowym zyskamy dodatkowo wyższy komfort jazdy - mniejsza średnica felgi wiąże się z wyższym profilem opony, przez co lepiej też tłumi nierówności. Należy przy tym pamiętać, że różnica w odczuciach z prowadzenia będzie bardziej odczuwalna.
Szersze i węższe opony - czy warto postawić na to rozwiązanie?
Przed decyzją o zmianie zimowych opon na mniejsze, należy uwzględnić wady i zalety tego rozwiązania w odniesieniu do naszego stylu korzystania z samochodu. Może wiązać się z koniecznością obniżenia dynamiki jazdy w sezonie zimowym. Dlatego, jeżeli poruszamy się częściej na dobrze utrzymanych i często odśnieżanych głównych trasach to mniejsze opony mogą być niewskazane. Jeżeli jednak jeździmy na górzystych terenach i drogach, które zimą często bywają bardzo śliskie i zaśnieżone to węższe opony mogą przynieść odczuwalne korzyści.