Coraz więcej dzieci z orzeczeniami. Miasto wesprze ich naukę
Projektem "Różni, ale równi" objętych zostanie prawie tysiąc uczniów z trzech miejskich podstawówek.
Projekt skierowany jest do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, w spektrum autyzmu oraz z innymi dysfunkcjami i zaburzeniami - a także do ich rodziców i opiekunów. W działania projektowe zaangażowani zostaną również nauczyciele, którzy przejdą specjalistyczne szkolenia, oraz rówieśnicy tych uczniów, dla których przygotowano warsztaty dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji.
"W ostatnich latach zaobserwowano wzrost liczby dzieci z niepełnosprawnościami, dysfunkcjami i zaburzeniami, uczęszczających do placówek oświatowych z terenu Poznania i nie tylko. Ci uczniowie ze względu na potrzeby edukacyjno-rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne powinni zostać objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną, specjalistycznymi zajęciami oraz zindywidualizowaną ścieżką rozwoju. Głównym problemem, który napotykają zarówno młodzi ludzie, jak i ich rodzice, jest utrudniony pełny dostęp do edukacji ogólnodostępnej"- tłumaczy Krzysztof Wawron, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP.
Projekt zakłada, że szkoły nim objęte zostaną przystosowane do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. "Projekt przyczyni się do poprawy i rozwoju edukacji włączającej. Szkoły dostosują działania do potrzeb i indywidualnych możliwości dzieci, tak aby każde z nich otrzymało wsparcie, czując się jednocześnie częścią większej społeczności" - wyjaśnia Krzysztof Wawron.
Wyposażenie sal lekcyjnych to nie wszystko. W szkołach, w których jest taka potrzeba, zatrudnieni zostaną asystenci uczniów ze specjalnymi potrzebami. W planach są także szkolenia i studia podyplomowe dla nauczycieli - objęte zostanie nimi ponad 100 osób. Wsparcie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami obejmuje również działania w zakresie zapobiegania dyskryminacji i walki ze stereotypami. Skierowane jest ono do wszystkich uczniów ze szkół objętych projektem.
"Wspomniane działania będą realizowane w szkołach ogólnodostępnych, w których uczy się duża liczba dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a więc istnieje tam potrzeba poprawy jakości edukacji włączającej. Są to: Szkoła Podstawowa nr 9 im. dr. Franciszka Witaszka, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 18 oraz Szkoła Podstawowa nr 75 im. Powstańców Wielkopolskich. Uczniami tych placówek są m.in. osoby w spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, niedosłyszące i niedowidzące, z niepełnosprawnością ruchową lub sprzężoną - w tym z afazją"- zapowiadają miejscy urzędnicy.
Łącznie projektem objętych zostanie 950 uczniów, w tym 231 dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i 120 z niepełnosprawnościami.
"Wraz z początkiem 2025 roku we wszystkich placówkach włączonych do projektu przeprowadzono konsultacje z rodzicami. Dzieci zostały objęte diagnozą logopedyczną. Zbadano potrzeby uczniów w kierunku wsparcia asystenta. Przeprowadzono także szereg zajęć i warsztatów, a nauczyciele przygotowują się do rozpoczęcia studiów podyplomowych z zakresu edukacji włączającej" - wylicza Hanna Janowicz, kierownik I Oddziału Organizacji Szkół i Placówek Oświatowych Wydziału Oświaty UMP.
Trwa rekrutacja na stanowiska asystentów uczniów, a równolegle prowadzone są działania związane z doposażeniem sal lekcyjnych. W Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace legislacyjne nad zmianą podstawy programowej oraz wdrożeniem założeń edukacji włączającej.
"W bieżącym roku szkolnym w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych uczy się zdecydowanie więcej dzieci i młodzieży z orzeczeniami niż w placówkach specjalnych. W Poznaniu oprócz ustawowych etatów nauczycieli specjalistów, szkoły i przedszkola mają zagwarantowane dodatkowe godziny na realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ponadto, na indywidualne wnioski dyrektorów szkół i przedszkoli, uruchamiane są dodatkowe godziny wsparcia" - tłumaczy Hanna Janowicz.
Całkowity koszt projektu "Różni, ale równi - poprawa jakości edukacji włączającej w ZSP nr 18, SP nr 75 i SP nr 9 w Poznaniu" przekracza 2,6 mln zł, z czego niemal 2,4 mln stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej oraz Budżetu Państwa.