Reklama
Reklama

UOKiK stawia zarzuty internetowemu gigantowi

Zdjęcie ilustracyjne | fot. ppshunter.io / unsplash.com
Zdjęcie ilustracyjne | fot. ppshunter.io / unsplash.com

Chodzi o platformę Temu.

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, za sprzedaż na Temu prowadzoną na terenie naszego kraju odpowiada irlandzka spółka Whaleco Technology Limited z siedzibą w Dublinie. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił jej zarzuty prezentowania cen promocyjnych w sposób sprzeczny z prawem.

W ramach postępowania sprawdzono, jak konsumenci są informowani o okazyjnych cenach towarów w serwisie Temu, a także czy pokazywana jest przy ofertach najniższa cena z 30 dni przed obniżką. Okazało się, że często brakuje takiej informacji. - Obowiązek rzetelnego informowania o cenie obejmuje wszystkie etapy sprzedaży - od przekazów reklamowych, aż do momentu zawarcia umowy. W każdym miejscu, w którym pojawia się komunikat o obniżce, musi znaleźć się informacja o najniższej cenie z 30 dni przed jej wprowadzeniem. Celem jej podawania jest ograniczenie fałszywych promocji. Najniższa cena z 30 dni przed obniżką pozwala konsumentom ocenić, czy oferta jest rzeczywiście korzystna - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak podkreślono, informacja o najniższej cenie z 30 dni powinna być widoczna wszędzie tam, gdzie kuszą nas "promocje", a więc w przypadku Temu mowa jest o etapie wyboru produktu (listing), karcie produktu oraz wirtualnym koszyku. - Tymczasem, jak wynika z analizy UOKiK, nie we wszystkich przypadkach spółka podaje wymagane informacje. Niespójność może dotyczyć nawet różnych wariantów tego samego produktu. Mimo że każdy z nich jest w tym samym czasie dostępny w promocji, to tylko przy niektórych rozmiarach lub kolorach produktu widnieje informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką - podkreśla UOKiK.

Ale to nie wszystko. - Prezes UOKiK ustalił też, że w niektórych przypadkach, pomimo zmieniającej się w ciągu kilku dni kwoty, za jaką produkt był oferowany kupującym, prezentowana najniższa cena z ostatnich 30 dni przed obniżką pozostawała bez zmian. Przykładem jest zestaw foliowych balonów, którego okazyjna cena w ciągu kilku dni wahała się od 10,07 zł do 14,38 zł, a niezależnie od tego za każdym razem konsument widział najniższą cenę z 30 dni przed promocją w wysokości 18,48 zł. O ile mogło tak być przy pierwszym ogłoszeniu obniżki, to gdy cena się zmieniała, powinna zostać zaktualizowana również wartość najniższej wcześniejszej oferty. Tego rodzaju nieprawidłowości dotyczyły też innych produktów, np. rzutnika LCD. Promocyjna cena sprzedaży: 849,02 zł, najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 960,99 zł. Kilka dni później kolejna oferta - tym razem cena tego rzutnika w promocji wyniosła 891,61 zł, ale najniższa cena z 30 dni przed obniżką pozostała bez zmian: 960,99 zł.

Temu grozi kara do 10 procent obrotu.

Miesiąc temu pisaliśmy na epoznan.pl o historycznej zmianie na czele kategorii e-commerce w Polsce, a więc rynku zakupów internetowych. Z danych Mediapanel wynikało, że w marcu pierwszy raz wywodzące się z Poznania Allegro spadło z pozycji lidera na drugie miejsce, a na "jedynkę" wskoczyło Temu. W marcu z Temu skorzystało 18,11 mln użytkowników w Polsce. W ciągu miesiąca odnotowano wzrost użytkowników o ponad 400 tysięcy. Allegro znalazło się na drugim miejscu z wynikiem 17,84 mln użytkowników. W kwietniu Temu utrzymało pozycję lidera, zwiększając liczbę użytkowników do 18,86 mln. Allegro uplasowało się na drugim miejscu z 17,85 mln użytkowników.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

25℃
14℃
Poziom opadów:
0.3 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
6.50 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro