Kolej Dużych Prędkości w Wielkopolsce budzi wiele emocji. Będą spotkania z mieszkańcami
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
Mieszkańcy Kalisza skorzystają z nowej linii "Y" Warszawa - Łódź - Poznań, dzięki której ich miasto zostanie włączone do systemu szybkiej kolei. Spółka CPK, aby jak najlepiej dopasować powstającą infrastrukturę do potrzeb lokalnej społeczności, utrzymuje stały kontakt z władzami miasta. Na początku czerwca zaplanowane są spotkania dla mieszkańców, o których szczegóły zostaną podane z odpowiednim wyprzedzeniem. Każdy zainteresowany będzie mógł wziąć udział w indywidualnej rozmowie z ekspertami i uzyskać informacje dotyczące przebiegu nowej linii kolejowej.
"Nieprawdziwe są informacje, jakoby analizowany wariant W9 był najkorzystniejszym rozwiązaniem poprowadzenia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Poznania. Wspomniany przebieg oznaczał radykalne ograniczenie prędkości pociągów do 100 km/h, a zwiększenie jej oznaczałoby ingerencję w lokalne zakłady pracy tj. mleczarnia Mlekovita czy Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL. Poprowadzenie nowej linii kolejowej przez tereny tych przedsiębiorstw byłoby jednoznaczne z likwidacją części miejsc pracy, które mieszkańcy regionu wskazywali jako ważne i potrzebne. Aby podnieść komfort jazdy przyszłych pasażerów przy zachowaniu kluczowych dla miasta zakładów pracy, zdecydowano o budowie tzw. bypassu - gwarantującego osiąganie najwyższych parametrów (do 350 km/h) i istotne skróceniu czasów przejazdu między Warszawą, a Poznaniem"- informuje informuje Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzecznik prasowy CPK.
Dodano,że powyższe rozwiązania były już szeroko dyskutowane, ale co kluczowe, będą jeszcze szczegółowo analizowane.
"Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum. Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Dodać należy, że na terenie Kalisza zmodernizowana zostanie tzw. "serpentyna" (obecny przebieg linii nr 14 położony pomiędzy Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem), a parametr prędkości zostanie podwyższony do 110 km/h. Kolizyjne i dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zastąpione zostaną przejazdami bezkolizyjnymi, dwupoziomowymi"- tłumaczy rzeczniczka.
Zapowiedziano, że po realizacji inwestycji Kalisz zyska najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii. Czas przejazdu do Poznania będzie wynosił ok. 35 minut - w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godz. 24 minut najszybszym pociągiem). Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się o około godzinę w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu.
Dodano, że po linii KDP planowane jest również kursowanie ekspresów regionalnych, które staną się najbardziej atrakcyjną cenowo opcją codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Szacowany czas przejazdu takich pociągów będzie o około 40 minut krótszy niż obecnie. Decyzje dotyczące uruchomienia kursów ekspresów regionalnych należą do organizatora przewozów wojewódzkich, czyli urzędu marszałkowskiego.
"Inwestycje kolejowe CPK w całym kraju bazują na urealnionym harmonogramie i oparte są o oszacowane obecne i prognozowane potoki pasażerskie. Działania Spółki Centralny Port Komunikacyjny wpisują się w realizację celu "Polska 100 minut" i budowanie nowej infrastruktury kolejowej zapewniające lepszą integrację miast w Polsce. Priorytetem jest tu tzw. "Y", łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem"- przypomina rzeczniczka. "Program inwestycyjny CPK nie wyklucza także średnich miast leżących w bezpośrednim sąsiedztwie "Y", czyli np. Kalisza czy Sieradza i Pleszewa. Staną się one beneficjentami nowej infrastruktury, tzn. otrzymają z nią połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych"- kończy.