Trasa tramwajowa do Swarzędza. Jest kolejny krok
Zapowiedziano analizę zasadności inwestycji.
O inwestycji mówi się od lat. Jak podaje portal transport-publiczny.pl, Poznań i Swarzędz właśnie podpisały porozumienie, na mocy którego Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu ogłosi przetarg na opracowanie dokumentu pt. "Analiza celowości i efektywności przedłużenia istniejącej trasy tramwajowej od pętli Miłostowo w Poznaniu do Swarzędza". Trasa biegłaby od pętli Miłostowo do skrzyżowania Stawnej i Poznańskiej w Swarzędzu.
"Warto podkreślić, że nie będzie to dokumentacja projektowa, lecz opracowanie wstępne, polegające na analizie przestrzennej w celu określenia możliwości optymalnego pod względem efektywności oraz kosztów inwestycyjnych i środowiskowych przebiegu wydłużonej linii tramwajowej od pętli Miłostowo w Poznaniu do Swarzędza (rejon ulic Stawnej/Poznańskiej)" - mówi w rozmowie z branżowym portalem Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM.
W lipcu 2023 roku Poznań, Swarzędz oraz zakład Volkswagen Poznań podpisali list intencyjny dotyczący budowy trasy tramwajowej łączącej oba miasta. Plan zakłada przedłużenie obecnej linii kończącej się na pętli Miłostowo. Strony zaangażowane w projekt podkreślały wówczas, że to dopiero początkowy etap, który może - choć nie musi - doprowadzić do realizacji inwestycji. Wątpliwości co do zasadności przedsięwzięcia wyraziła jednak część ekspertów, na co zwracał wcześniej uwagę portal transport-publiczny.pl. Nowa trasa tramwajowa w dużej mierze pokrywałaby się z istniejącym połączeniem kolejowym między Poznaniem a Swarzędzem, biegnąc zaledwie kilkadziesiąt metrów od torów, przy czym tramwaj porusza się znacznie wolniej niż pociąg.
"Każde rozwiązanie poprawiające połączenia do/z m. Poznania naszym mieszkańcom jest istotne. Gmina nie zawiesi prowadzonej polityki wspierania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, którą corocznie dofinansowujemy kwotą ok. 1 mln złotych. Ponadto, jak z pewnością wiadomo wszystkim interesującym się przesłankami rozwoju połączeń kolejowych w rejonie poznańskiego węzła kolejowego, aktualnie nie ma już możliwości zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów PKM. Budowa linii tramwajowej w zamierzeniach ma zmniejszyć natężeniu ruchu trasie Swarzędz - Poznań Śródka i tym samym wpłynąć również na jakość funkcjonowania linii autobusowych"- komentuje teraz w rozmowie z dziennikarzami Mariusz Szrajbrowski, Kierownik Wydziału Nadzoru Właścicielskiego i Transportu Urzędu Miasta i Gminy w Swarzędzu.
Jak czytamy, koszt opracowania został oszacowany na maksymalnie 125 tysięcy złotych netto i zostanie pokryty po połowie przez Poznań i Swarzędz.
Najpopularniejsze komentarze