Reklama

Podpoznański dworzec już po przebudowie. Tak się prezentuje

fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.
fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Zakończyła się przebudowa dworca Palędzie.

Zakończyła się przebudowa dworca Palędzie.

Jak przekazuje PKP, dworzec kolejowy Palędzie powstał na przełomie lat 1869/70 w ramach budowy Kolei Marchijsko-Poznańskiej z Poznania do Frankfurtu nad Odrą i Gubina (z rozgałęzieniem w Zbąszyniu). Aż do 1920 r. nosił nazwę Dąbrówka (pisane wówczas Dombrowka). Dworzec był pod koniec XIX lub na początku XX w. rozbudowany wówczas dobudowano też pomieszczenie nastawni. Teraz w ramach inwestycji renowację przeszła elewacja budynku wraz detalami architektonicznymi. Na szczycie elewacji od strony miasta, tuż pod zadaszeniem pojawił się nowy zegar, a stolarka okienna i drzwiowa została odtworzona na wzór historycznej.

"Dzięki przebudowie dworzec Palędzie stał się nie tylko obiektem, któremu przywrócono historyczną świetność, ale przede wszystkim nowoczesną i komfortową przestrzenią obsługi podróżnych, dostępną dla osób z niepełnosprawnościami. Inwestycje infrastrukturalne, w tym kolejowe, to bardzo ważny element intensywnego rozwoju aglomeracji poznańskiej, w której bardzo wielu mieszkańców każdego dnia korzysta z transportu publicznego" - mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Wnętrze dworca przeszło gruntowną metamorfozę. Na parterze budynku znajduje się poczekalnia dla podróżnych oraz toalety. W przestrzeni dworca zamontowano elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. Obiekt obejmuje również pomieszczenia komercyjne. "Na parterze jest lokal przeznaczony dla spółki kolejowej, a na parterze i piętrze jest powierzchnia dla gminy Dopiewo. Podróżni będą mieli także wkrótce do dyspozycji automaty vendingowe oraz biletomat"- informują Polskie Koleje Państwowe S.A.

Jak podkreślono, istotnym elementem inwestycji było także dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Przebudowane zostało także najbliższe otoczenie dworca. Na nowo ułożona została nawierzchnia chodników, zamontowano stojaki rowerowe oraz powstały podjazdy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Inwestorem przebudowy dworca Palędzie były Polskie Koleje Państwowe S.A., roboty budowlane dokończyła firma Nova Term Budownictwo, a projekt przebudowy przygotowała pracownia Allplan sp. z o.o. Inwestycja zrealizowana została z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jej koszt to 9,17 mln zł.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

16℃
4℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
30.20 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro