Podpoznański dworzec już po przebudowie. Tak się prezentuje
Zakończyła się przebudowa dworca Palędzie.
Zakończyła się przebudowa dworca Palędzie.
Jak przekazuje PKP, dworzec kolejowy Palędzie powstał na przełomie lat 1869/70 w ramach budowy Kolei Marchijsko-Poznańskiej z Poznania do Frankfurtu nad Odrą i Gubina (z rozgałęzieniem w Zbąszyniu). Aż do 1920 r. nosił nazwę Dąbrówka (pisane wówczas Dombrowka). Dworzec był pod koniec XIX lub na początku XX w. rozbudowany wówczas dobudowano też pomieszczenie nastawni. Teraz w ramach inwestycji renowację przeszła elewacja budynku wraz detalami architektonicznymi. Na szczycie elewacji od strony miasta, tuż pod zadaszeniem pojawił się nowy zegar, a stolarka okienna i drzwiowa została odtworzona na wzór historycznej.
"Dzięki przebudowie dworzec Palędzie stał się nie tylko obiektem, któremu przywrócono historyczną świetność, ale przede wszystkim nowoczesną i komfortową przestrzenią obsługi podróżnych, dostępną dla osób z niepełnosprawnościami. Inwestycje infrastrukturalne, w tym kolejowe, to bardzo ważny element intensywnego rozwoju aglomeracji poznańskiej, w której bardzo wielu mieszkańców każdego dnia korzysta z transportu publicznego" - mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Wnętrze dworca przeszło gruntowną metamorfozę. Na parterze budynku znajduje się poczekalnia dla podróżnych oraz toalety. W przestrzeni dworca zamontowano elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. Obiekt obejmuje również pomieszczenia komercyjne. "Na parterze jest lokal przeznaczony dla spółki kolejowej, a na parterze i piętrze jest powierzchnia dla gminy Dopiewo. Podróżni będą mieli także wkrótce do dyspozycji automaty vendingowe oraz biletomat"- informują Polskie Koleje Państwowe S.A.
Jak podkreślono, istotnym elementem inwestycji było także dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Przebudowane zostało także najbliższe otoczenie dworca. Na nowo ułożona została nawierzchnia chodników, zamontowano stojaki rowerowe oraz powstały podjazdy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Inwestorem przebudowy dworca Palędzie były Polskie Koleje Państwowe S.A., roboty budowlane dokończyła firma Nova Term Budownictwo, a projekt przebudowy przygotowała pracownia Allplan sp. z o.o. Inwestycja zrealizowana została z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jej koszt to 9,17 mln zł.