Reklama
Reklama

Kolej Dużych Prędkości w Wielkopolsce. Są nowe informacje

fot. CPK
fot. CPK

Kalisz stanie się kluczowym węzłem przesiadkowym.

Przyspieszenie pociągów do 320 km/h na projektowanej linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Poznań znacząco zwiększy atrakcyjność nowej infrastruktury dla pasażerów. Jak przekazano, część składów zjedzie do Kalisza, zatrzymując się tam i włączając miasto do sieci KDP. Inne pociągi pojadą trasą omijającą centrum, aby zapewnić najkrótszy czas przejazdu między Warszawą a Poznaniem. Jak podkreślono, aneks na opracowanie studium wykonalności dla kolejowej obwodnicy Kalisza został podpisany w czerwcu 2023 roku przez poprzedni zarząd spółki CPK.

"W szybkich kolejach liczy się czas przejazdu, a każda zaoszczędzona minuta dodaje się do końcowego wyniku. Między innymi dzięki zwiększeniu maksymalnej prędkości eksploatacyjnej do 320 km/h - zakładając jedynie postój w Łodzi - będziemy pokonywać trasę między Warszawą i Poznaniem w czasie zaledwie 1 godz. 38 minut. W taki sposób pojadą tylko najszybsze pociągi, a część z nich będzie przedłużona dalej np. do Szczecina
" - informuje Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzecznik prasowy CPK.

Jak wskazano, przyjęta przez CPK zasada jest prosta: pociągi komunikujące ze sobą największe aglomeracje (w tym przypadku Warszawę i Poznań) przejeżdżają obok miast średniej wielkości (w tym przypadku Kalisza) z maksymalną dopuszczalną prędkością i bez zatrzymywania. Skorzystanie tej części pociągów z kolejowej obwodnicy Kalisza bez wjazdu do miasta zapewni najkrótsze czasy przejazdu dużych grup podróżnych między metropoliami.

"Co jednak bardzo ważne, jednocześnie inne pociągi (także dużych prędkości), dzięki układowi łącznic kolejowych wjeżdżają na istniejące stacje, umożliwiając skomunikowanie miast średniej wielkości, w tym Kalisza. Czyli równolegle po nowej infrastrukturze będą kursować pociągi zatrzymujące się w innych miejscowościach na trasie. Np. w drodze z Warszawy do Poznania będą one stawać oprócz stacji CPK i w Łodzi także w Sieradzu i Kaliszu. Te pociągi z częstszymi zatrzymaniami mogą pokonać trasę między stolicami Mazowsza i Wielkopolski w 2 godz. 19 minut (o ponad 40 minut dłużej niż pociągi kursujące bezpośrednio)" - dodaje rzeczniczka.

Jako przykład podano, że tekie rozwiązania funkcjonują w miastach w krajach zachodnich, które mają doświadczenie w budowie i eksploatacji linii KDP, np. Le Mans, Poitiers i Tours oraz Saragossa i Lleida w Hiszpanii. Oprócz Kalisza zostaną zastosowane przez CPK. m.in. w Sieradzu, Kępnie, Wieruszowie, Płocku, Grudziądzu i Kwidzynie.

Mieszkańcy Kalisza skorzystają z nowej linii "Y" Warszawa - Łódź - Poznań, która włączy ich miasto do systemu szybkiej kolei. Podróż do Warszawy może zająć 1 godzinę i 39 minut, a do Poznania około 40 minut. Po linii KDP planowane są również przejazdy ekspresów regionalnych, które będą najkorzystniejszą cenowo opcją dla osób codziennie dojeżdżających z Kalisza do Poznania.

"Zakładany czas przejazdu takiego pociągu to ok. 1 godziny. Dla porównania: dziś taka podróż regionalnym pociągiem przyśpieszonym trwa 1 godz. 30 min. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli urzędu marszałkowskiego"- tłumaczy Agnieszka Stefańska-Krasowska.

Jak wynika z aktualnych harmonogramów CPK, do końca 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu na nowe Lotnisko CPK. "Pozostałe odcinki linii "Y": Łódź - Wrocław i Sieradz - Poznań mają zostać uruchomione do 2035 r. W sumie będzie to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi - trwających wstępnych prac budowlanych" - kończy rzeczniczka.




Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

14℃
2℃
Poziom opadów:
0.1 mm
Wiatr do:
13 km
Stan powietrza
PM2.5
27.10 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro