Trwa kolejowa inwestycja w Poznaniu za astronomiczne 1,4 mld złotych. Ruszyła budowa pierwszego przystanku
Powstaje na granicy Poznania i Suchego Lasu.
To z tego powodu zamknięty jest przejazd kolejowy na ulicy Sucholeskiej, o czym informowaliśmy już na epoznan.pl. Właśnie w sąsiedztwie przejazdu pojawia się nowy przystanek w ramach kolejowej obwodnicy naszego miasta. - Widać już konstrukcję peronu. Ustawione są ścianki peronowe, tzw. "elki". Ciężki sprzęt tworzy teraz korpus platformy. Ułożymy na niej antypoślizgową nawierzchnię, na której zamontujemy wiaty, ławki, jasne oświetlenie i czytelne informacje - wszystkie elementy, zapewniające wysoki komfort podróży. Przygotujemy wygodne dojścia, a docelowo ustawimy stojaki rowerowe, które zachęcą do ekologicznych podróży, rowerami i koleją - wyjaśnia Radosław Śledziński z PKP PLK.
W II kwartale bieżącego roku podobne perony pojawią się na kolejnych przystankach. W sumie inwestycja zakłada przygotowanie 7 nowych przystanków i przebudowę jednego już istniejącego. - Kolej "zbliży się" do mieszkańców także w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo), ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole) oraz w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś). Wszystkie perony zapewnią wygodne korzystanie z kolei. Będą przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach odrębnych inwestycji, przy przystankach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji miejskiej - dodaje.
Ale udostępnienie towarowej obwodnicy Poznania dla ruchu pasażerskiego to nie tylko budowa nowych przystanków. Modernizowane są tory. Już wzmocniono podłoże, ułożono podkłady, podsypkę i szyny, przebudowano też sieć trakcyjną między Kiekrzem i Piątkowem. - Obecnie prace postępują na linii łączącej Swarzędz ze Starym Młynem i Kiekrzem. Zabudowujemy nowe rozjazdy, które umożliwiają zmianę toru, w Koziegłowach i na Piątkowie. Sukcesywnie montujemy urządzenia sterowania ruchem. Do prac wykorzystujemy specjalistyczny sprzęt, m.in. podbijarki i pociągi sieciowe, co skraca czas pracy i gwarantuje najwyższą jakość wykonania robót.
Prace nie wpływają na przejazdy pociągów - te kursują po sąsiednim torze. W ramach inwestycji wymieniona zostanie nawierzchnia na przejazdach kolejowo-drogowych, powstanie nowe Lokalne Centrum Sterowania przy ulicy Kolejowej. Docelowo pociągi na obwodnicy będą jechać z prędkością do 120 km/h. Dziś na niektórych odcinkach to zaledwie 20 km/h. - Szacujemy, że przejazd całym obwodem (od Poznania Głównego, przez m.in. Franowo, Koziegłowy i Piątkowo do Poznania Głównego), przy zatrzymaniach pociągów na wszystkich przystankach, zajmie ok. 50 minut - zaznacza Śledziński.
Wszystkie prace na kolejowej obwodnicy pochłoną astronomiczne 1,4 miliarda złotych netto. Wszystkie prace mają się zakończyć do końca 2027 roku.
Najpopularniejsze komentarze