Problemy pracowników na poznańskiej Ławicy? Trwają mediacje, co to oznacza dla pasażerów?
Zakładowa Solidarność z lotniska Ławica organizuje konferencję, a zarząd portu już odnosi się do doniesień.
Do naszej redakcji dotarło zaproszenie na konferencję, która ma się odbyć w przyszłym tygodniu, a jej organizatorem jest NSZZ Solidarność w Porcie Lotniczym Poznań Ławica. - Spotkanie będzie miało na celu przedstawienie Państwu sytuacji panującej w Porcie Ławica, spraw kadrowo-płacowych oraz socjalno-bytowych pracowników, dzięki którym Zarząd może chwalić się tak spektakularnymi osiągnięciami. Aktualnie ZZ są w Sporze zbiorowym z Zarządem Portu, ta sytuacja ciągnie się od listopada roku 2024 i może mieć ogromne znaczenie na płynną obsługę pasażerów w zbliżającym się wielkimi krokami "wysokim sezonie" podróżniczym - czytamy.
Do sprawy odnosi się zarząd lotniska. - W Porcie Lotniczym Poznań-Ławica, prowadzony jest dialog pomiędzy pracodawcą, a związkami zawodowymi w zakresie sporu grupowego. Pragniemy wszystkich Państwa poinformować oraz przede wszystkim uspokoić. Obecny etap prowadzonych rozmów w żaden sposób nie wpływa na obsługę pasażerską. Naszym celem jest prowadzenie rozmów i znalezienie kompromisu z przedstawicielami związków zawodowych. Zaistniała sytuacja w żaden sposób nie wpływa negatywnie na stabilność funkcjonowania naszego Portu. Co istotne dla naszych pasażerów, obsługa podczas wszystkich etapów odprawy przed lotem oraz po przylocie do Poznania odbywa się płynnie z zachowanie wszelkich zasad bezpieczeństwa. Liczymy i dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej zakończyć spór w sposób satysfakcjonujący zarówno Państwa, jak i nasz personel. Zapewniamy, że zależy nam i skupiamy się wyłącznie na negocjacjach idących w kierunku porozumienia - wyjaśnia Błażej Patryn, rzecznik lotniska.
Dodaje, że we wtorek rozpoczęły się mediacje. - Mediatorem została ustanowiona osoba, zaproponowana przez stroną związkową, która została zaakceptowania przez Spółkę. Wczorajsze spotkanie odbyło się w spokojnej i rzeczowej atmosferze, gdzie strony przedstawiły swoje racje, a następnie zostały przeprowadzone konsultacje ze związkami oraz Zarządem Spółki indywidualnie. Każda ze stron zarysowała możliwe pola do dalszej negocjacji. Ustalono termin następnego spotkania w przyszłym tygodniu, jednocześnie wskazano, iż mediacje nie powinny trwać zbyt długo i należy dążyć do ich zakończenia w ciągu 3-5 spotkań.
Dalej Patryn zaznacza, że strona związkowa w październiku 2024 roku określiła 4 postulaty, od których spełnienia uzależnia dalsze korki prawne. - Pomimo braku możliwości spełniania tych postulatów z powodów formalnych, strony wstępnie porozumiały się, co do sposobu spełnienia 3 z nich, tj. kwestii wypłaty dodatkowej nagrody za dobre wyniki spółki w latach 2023-24 oraz dążenia do realnego wzrostu poziomu wynagrodzeń w latach 2025-2026. Strony nie porozumiały się co do głównego postulatu związanego z podwyżką wynagrodzenia zasadniczego o 1500 PLN miesięczne dla każdego pracownika, co biorąc pod uwagę średnio poziom wynagrodzeń w spółce w tym czasie oznaczałby podwyżki na poziomie ok. 17-20- procent rok do roku. Wg opinii pracodawcy żądanie Związków Zawodowych jest nierealne i absolutnie nie ma uzasadnienia dla dwucyfrowego wzrostu wynagrodzeń, ani w sytuacji Spółki, ani w sytuacji na rynku pracy.
- Podsumowując, sytuacja spółki od dwóch lat jest dobra, jak również plany na przyszłość są obiecujące, jednak obciążenia finansowe zaciągnięte przez spółkę związane z OOU oraz pandemią COVID cały czas pozostają do spłaty i stanowią realne obciążenie. Tym niemniej spółka jest gotowa do wprowadzenia podwyżek i poprawy sytuacji finansowej naszych pracowników. Nie rozumiemy jednak sposobu prowadzenia mediacji przez Związki Zawodowe poprzez wywieranie presji na Zarząd, straszenie pasażerów groźbami strajku, w dniu w którym odbyło się pierwsze spotkanie mediacyjne. Liczymy i dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej zakończyć spór w sposób satysfakcjonujący dla wszystkich stron. Skupiamy się wyłącznie na negocjacjach idących w kierunku porozumienia.