Dwa oblicza samotności - "Taksówkarz" i "Trzy kolory: Biały" w Kino Rialto
Kino Rialto ponownie zaprasza na spotkanie z klasyką światowego kina. W tym tygodniu na ekranie pojawią się dwa wybitne filmy, które w zupełnie odmienny sposób opowiadają o samotności, frustracji i próbie odnalezienia siebie. Taksówkarz Martina Scorsese to jeden z najważniejszych obrazów Nowego Hollywood, natomiast Trzy kolory: Biały Krzysztofa Kieślowskiego to inteligentna i przewrotna reinterpretacja mitu o równości.
Mroczne serce Nowego Jorku - Taksówkarz (17 marca, 19:00)
bilety: https://tiny.pl/px4t0b09
Nowy Jork lat 70. Tonący w deszczu, neonach i moralnej zgniliźnie. To właśnie tu Travis Bickle, weteran wojenny i nocny taksówkarz, przemierza ulice miasta, obserwując jego zepsucie i coraz bardziej pogrążając się w izolacji. Film Scorsese to ikoniczne dzieło amerykańskiego kina, pełne niepokojącego klimatu i niezapomnianych scen - jak ta, w której Robert De Niro spogląda w lustro i wypowiada kultowe: You talkin' to me?
Obraz, który w 1976 roku zdobył Złotą Palmę w Cannes, to nie tylko portret psychologiczny jednostki na granicy obłędu, ale także ostra krytyka społeczeństwa. W tle pulsuje jazzowa muzyka Bernarda Herrmanna, a kamera podąża za Travisem w hipnotycznym rytmie, tworząc jedną z najbardziej sugestywnych wizji alienacji w historii kina.
Zimna wojna w Paryżu - Trzy kolory: Biały (19 marca, 19:00)
bilety: https://tiny.pl/kppj9rr5
Zupełnie inny obraz samotności prezentuje Biały, środkowa część słynnej trylogii Kieślowskiego. Opowieść o polskim fryzjerze Karolu Karolu, który po rozwodzie zostaje wyrzucony na margines życia, to ironiczne spojrzenie na ideę równości. Pozbawiony wszystkiego - miłości, majątku, godności - bohater wyrusza w symboliczną podróż z Paryża do Warszawy, gdzie snuje plan nietypowej zemsty.
Znakomite aktorstwo Zbigniewa Zamachowskiego, melancholijne zdjęcia Edwarda Kłosińskiego i subtelny humor sprawiają, że Biały to nie tylko dramat o upokorzeniu i odkupieniu, ale także błyskotliwa satyra na transformację ustrojową lat 90. Film zdobył Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszą reżyserię na Berlinale w 1994 roku i do dziś pozostaje jednym z najważniejszych dzieł polskiego kina.
Klasyka na dużym ekranie
Oba filmy, choć tak różne stylistycznie, łączy temat wyobcowania i walki o odnalezienie siebie. Taksówkarz pokazuje mrok wielkiego miasta i narastającą frustrację jednostki, podczas gdy Biały to opowieść o bolesnym, ale i przewrotnym powrocie do korzeni. Seanse w Kino Rialto to rzadka okazja, by zobaczyć te arcydzieła na dużym ekranie - w pełnej krasie ich filmowego języka i wizualnej siły.
Zapraszamy na dwa wyjątkowe wieczory z kinem, które nie tylko bawi i wzrusza, ale też skłania do refleksji nad naturą samotności i poszukiwaniem własnego miejsca w świecie. Bilety dostępne są w kasie kina oraz online.