25 milionów złotych na torowiska w Poznaniu. Podano plan remontów na najbliższe miesiące!
W tym roku na modernizację infrastruktury publicznego transportu zbiorowego przeznaczono ponad 25 milionów złotych. Plan remontowy na 2025 rok obejmuje prace na Sołaczu, w centrum, na Wildzie i Dębcu. Pierwsze roboty, w tym remont torowiska na al. Wielkopolskiej, są już w toku, a kolejne rozpoczną się w maju.
"Rok 2025 jest kolejnym, w którym Miasto Poznań przeznaczy duże środki finansowe na naprawy torowisk. W tym roku będzie to ponad 25 mln zł. Przez ostatnie dziesięć lat na poprawę infrastruktury torowo-sieciowej wydaliśmy ponad 250 milionów zł. To kwota tylko na remonty, nieuwzględniająca nowych inwestycji"- mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. "Większość zaplanowanych w tym roku prac jest ściśle skoordynowana z dużymi remontami podnoszącymi standard transportu, głównie przebudową mostu Chrobrego, czy budową nowej trasy wzdłuż ul. Ratajczaka. Nie możemy pozwolić, by w czasie tych ważnych inwestycji doszło do poważnej awarii, uniemożliwiającej kursowanie tramwajów" - zaznacza.
Jak zapewniono, przygotowany plan remontów został tak opracowany, żeby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego.
"MPK Poznań, jako przewoźnik na co dzień korzystający z infrastruktury torowo-sieciowej, doskonale wie, że dbałość o dobry stan torowisk oznacza większe bezpieczeństwo i komfort podróży, ale też mniejsze ryzyko usterek, co sprawia, że komunikacja miejska jest bardziej niezawodna. Dlatego na bieżąco współpracujemy z Zarządem Transportu Miejskiego, ustalając zakres prac najpilniejszych do zrealizowania. Jednocześnie przygotowujemy plany remontów w taki sposób, aby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i mieszkanek" - mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.
Pierwsze tegoroczne prace są już w toku na tzw. trasie piątkowskiej. Wykorzystano przerwę w kursowaniu tramwajów na al. Wielkopolskiej, aby jednocześnie przeprowadzić naprawę przejazdu przez Aleje Solidarności. Na przejeździe tramwajowym przy Al. Solidarności ekipy MPK Poznań wymieniają tory oraz nawierzchnię drogową, a na pętli Piątkowska trwają prace związane z naprawą torowiska. Ruch tramwajowy na trasie piątkowskiej zostanie przywrócony po zakończeniu wszystkich prac torowych i sieciowych na al. Wielkopolskiej, co planowane jest na pierwszą połowę kwietnia.
"Zależy nam na tym, aby minimalizować ewentualne niedogodności dla mieszkańców, dlatego plan prac zawsze jest tak przygotowany, żeby uciążliwości były jak najmniejsze. Roboty wiążące się z największymi zmianami w komunikacji są przewidziane na lato. W wakacje od lat jest mniejsze natężenie ruchu w mieście" - wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. "Terminy poszczególnych prac mogą jeszcze ulegać pewnym przesunięciom, niemniej o zmianach w transporcie wynikających z kolejnych remontów będziemy na bieżąco informować z odpowiednim wyprzedzeniem"- dodaje.
Już zapowiedziano, że w tym roku prace będą prowadzone w wielu rejonach miasta. "Ich wybór jest podyktowany dbałością o stan tras tramwajowych, ale także koniecznością zabezpieczenia miejsc, które będą miały kluczowe znaczenie podczas dużych remontów niezwiązanych bezpośrednio z komunikacją miejską" - informuje Agnieszka Smogulecka, rzecznik MPK.
"Właśnie dlatego dwie duże naprawy będą dotyczyły: węzła AWF - niezwykle istotnego dla przejazdu przez most Królowej Jadwigi oraz fragmentu trasy kórnickiej, od mostu św. Rocha do Piotrowa. Trasy tramwajowe na równoległych przeprawach przez Wartę muszą być odpowiednio przygotowane na większy ruch, w momencie kiedy tramwaje nie będą mogły kursować pomiędzy Śródką a Garbarami"- dodaje.
Do najważniejszych zadań zaplanowanych na ten rok należy remont ulicy Górna Wilda, gdzie w czerwcu przeprowadzone zostaną punktowe naprawy torowiska. W tym samym czasie, podczas długiego weekendu po Bożym Ciele (19-22 czerwca), planowana jest również naprawa nawierzchni na przejeździe drogowym u zbiegu ulic Hetmańskiej i Rolnej.
W lipcu ekipy remontowe pojawią się na ulicy Kórnickiej. "Prace będą prowadzone od mostu św. Rocha do ulicy Piotrowo. "Naprawy wymaga dylatacja przy moście oraz torowisko od przystanków Politechnika do mostu św. Rocha. W pierwszym miesiącu wakacji wymieniona zostanie też północna część torowiska na węźle Głogowska- Hetmańska"- tłumaczy rzeczniczka.
W sierpniu zaplanowano dwa duże remonty. Pierwszy obejmie węzeł Bałtyk na skrzyżowaniu ulic Roosevelta i Bukowskiej, gdzie przeprowadzona zostanie naprawa rozjazdów oraz wymiana torowiska na łukach. Drugi dotyczyć będzie węzła Traugutta u zbiegu ulic Hetmańskiej i 28 Czerwca 1956 r., gdzie odnowiona zostanie nawierzchnia torowa i drogowa na przejeździe.