Ile tramwajów MPK nie wróciło na trasy po wypadkach i awariach? Są dane
Zapytanie w tej sprawie wystosował do prezydenta radny Andrzej Prendke.
- W trosce o efektywne funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Poznaniu zwracam się z zapytaniem dotyczącym sytuacji tramwajów, które po wypadkach lub awariach przez długi czas nie wracają do eksploatacji. Jak wskazują doniesienia medialne, wśród pojazdów MPK Poznań znajdują się tramwaje, które od ponad dwóch lat pozostają wyłączone z ruchu. Przykładem jest tramwaj Solaris Tramino, który po wypadku w 2022 roku nadal nie wrócił na tory - zauważa. Pisaliśmy o tym na epoznan.pl TUTAJ.
- Sytuacja ta budzi pytania o dostępność taboru oraz wpływ takich długotrwałych napraw na codzienne funkcjonowanie komunikacji publicznej w mieście - dodaje radny. I pyta ile tramwajów należących do MPK Poznań pozostaje obecnie wyłączonych z ruchu ze względu na uszkodzenia powypadkowe lub inne poważne awarie, jakie są główne przyczyny tak długiego okresu oczekiwania na naprawę wspomnianego tramwaju Solaris Tramino oraz innych pojazdów w podobnej sytuacji i czy miasto lub spółka MPK podejmują działania mające na celu przyspieszenie procesu naprawy i powrotu uszkodzonych tramwajów do eksploatacji.
Odpowiedzi udzielił prezes MPK Poznań Krzysztof Dostatni. Wynika z niej, że obecnie 11 tramwajów jest wyłączonych z ruchu w wyniku udziału w wypadku lub poważnej awarii. Dlaczego naprawa Solarisa Tramino biorącego udział w zdarzeniu przy Wiadukcie Kosynierów Górczyńskich w 2022 roku trwa tak długo? - Główną przyczyną jest skala uszkodzeń, obejmująca w szczególności urządzenia dachowe, wózki oraz pudła tramwaju. Spółka najpierw przeprowadziła badania i analizy możliwości wykonania naprawy we własnym zakresie. Wyniki badań jednoznacznie wskazały na konieczność wyboru wykonawcy zewnętrznego. Wybór musiał nastąpić w trybie procedury przetargowej, zgodnie z prawem zamówień publicznych. Procedura przetargowa była czasochłonna, począwszy od fazy przygotowawczej, w tym SWZ, z uwagi na skomplikowane uwarunkowania techniczne. Po zakończeniu przetargu i zawarciu umowy, naprawę wykonuje konsorcjum firm specjalizujących się w naprawach powyższych elementów, tj. Saatz Sp. z o.o., MODERTRANS Poznań Sp. z o.o. i CSI Invest Sp. z o.o. Realizacja tej umowy powiązana jest, poprzez akceptację kosztorysu, z procedurą likwidacyjną szkody, prowadzoną z udziałem ubezpieczyciela Spółki - tłumaczy Dostatni.
- W latach 2022-2024 wystąpiły 3 332 zdarzenia drogowe (w tym kolizje i wypadki) z udziałem taboru Spółki, z czego 1 519 zdarzeń dotyczyło tramwajów. Należy podkreślić, że każdorazowo (w przypadku awarii bądź uszkodzeń powypadkowych) czas naprawy i wyłączenia pojazdu z eksploatacji jest uzależniony od wielu zagadnień, takich jak m.in.: konieczny zakres naprawy, możliwość zdiagnozowania usterki, dostępność wykwalifikowanego personelu oraz stanowisk naprawczych i specjalistycznych urządzeń, dostępność części zamiennych na rynku. W części przypadków należy również uwzględnić procedury związane z ubezpieczeniem oraz - w sytuacjach, gdy wagon został wycofany z ruchu po wypadku - postanowienia śledczych w zakresie zabezpieczenia wagonu.
Najpopularniejsze komentarze