Reklama

Podpisano umowę na zaprojektowanie drugiego etapu trasy tramwajowej w Poznaniu!

fot. PIM
fot. PIM

Chodzi o trasę na Naramowice.

Nowy odcinek trasy ma połączyć pętlę Wilczak z centrum Poznania przez ulice Szelągowską i Garbary. Poznańskie Inwestycje Miejskie właśnie podpisały umowę z biurem projektowym Sweco na przygotowanie dokumentacji projektowej dla drugiego etapu trasy. - Budowa drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice jest niezwykle istotna dla północnej części miasta. Już jej pierwszy odcinek od Wilczaka do ul. Błażeja pokazał, że mieszkańcy potrzebowali tej inwestycji. Od prawie trzech lat kilkanaście tysięcy osób korzysta codziennie z tej trasy - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Dzięki budowie kolejnego odcinka od Wilczaka do skrzyżowania ulic: Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego dojazd z Naramowic do Centrum i z powrotem będzie jeszcze szybszy i wygodniejszy. Jednocześnie odciążony zostanie węzeł przy moście Teatralnym.

- Podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej oznacza, że rozpoczynamy bardzo ważny czas przygotowań do realizacji tej inwestycji, w trakcie których opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania dotyczące torowiska tramwajowego i przystanków, ale też towarzyszącej infrastruktury, jak jezdnie, chodniki i drogi rowerowe, a także oczywiście zagospodarowania zielenią. Skompletowane zostaną również niezbędne decyzje administracyjne zezwalające na realizację zadania. Dobra dokumentacja projektowa pierwszego etapu inwestycji pozwoliła na sprawną budowę trasy do ul. Błażeja, dlatego to takie ważne również teraz - mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Projektanci będą mieli przygotować jak najbardziej optymalne rozwiązania. - Choć projektowanie to głównie praca nad dokumentacją, to przygotowania do inwestycji będzie można zobaczyć także w terenie. Sporządzona zostanie inwentaryzacja zieleni, dlatego na pewnym etapie na drzewach pojawią się oznaczenia, które jednak nie będą przesądzały o dalszym losie danej rośliny. Celem takich prac jest weryfikacja drzew i zbadanie ich aktualnego stanu. Następnie zadaniem projektantów będzie opracowanie rozwiązań, które zapewnią możliwie największą ochronę istniejącego drzewostanu. Na wstępnym etapie przeanalizują oni możliwość zmiany przekroju ul. Szelągowskiej z uwzględnieniem planowanego układu drogowego, by jak największa liczba drzew została zachowana. Sprawdzą też możliwości optymalizacji układu komunikacyjnego m.in. w zakresie skrzyżowania "Małe Garbary". Obowiązkiem projektantów będzie też świadczenie wsparcia technicznego na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych, a także sprawowanie nadzoru autorskiego - podkreśla PIM.

Nowa trasa będzie mieć około 3 km długości. W ramach prac pojawi się nie tylko torowisko, ale przebudowane zostaną drogi, chodniki, trasy rowerowe. - W rejonie przystanku kolejowego Poznań Garbary powstanie węzeł przesiadkowy z uwzględnieniem zadaszonego przejścia z przystanków tramwajowych na perony kolejowe. Spore zmiany czekają skrzyżowanie ulic Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary wraz z fragmentami ulic Solnej (do pl. Wielkopolskiego) i Estkowskiego (do ul. Szyperskiej). Konieczna będzie zmiana geometrii tego węzła umożliwiająca włączenie do istniejącego układu nowej trasy tramwajowej z północy, jak i na potrzeby przyszłych, możliwych inwestycji. Torowisko na ul. Małe Garbary i Wolnica zostanie przesunięte bliżej pasa zieleni rozdzielającego jezdnie (przy założeniu zachowania rosnących tam drzew).

A to nie koniec. - Wraz z torowiskami, siecią trakcyjną i układem drogowym prace projektantów obejmą również ok. 7 km sieci kanalizacyjnej, ponad 3 km sieci wodociągowej i gazowej, ponad kilometr - ciepłowniczej, ok. 10 km sieci elektroenergetycznych oraz ok. 5 km sieci telekomunikacyjnej, a także projekt ostatecznego zagospodarowania terenu.

Biuro projektowe będzie mieć prawie 3 lata na przygotowanie dokumentacji wraz ze wszystkimi pozwoleniami.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

7℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
12 km
Stan powietrza
PM2.5
46.20 μg/m3
Umiarkowany
Zobacz pogodę na jutro