To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w Wielkopolsce. Kiedy ruszy budowa ważnej drogi?
![fot. GDDKiA](https://epoznan.pl/storage/gallery/120972/tq0xlbhSzfJC6ZeymX9PJEwMnfDkKTOa_wmgallery.jpg?1739351216)
Mowa o S11 z Poznania do Obornik.
Zwycięzcą przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie 22-kilometrowego odcinka trasy S11 pomiędzy Poznaniem i Obornikami wraz z obwodnicą Obornik jest Lafrentz Project wraz z firmami Kobylarnia i Mirbud. Umowa opiewa na 853 mln złotych. W lipcu podpisano umowę, a już w sierpniu ruszyły pierwsze przygotowania - między innymi inwentaryzacje przyrodnicze, pomiary geodezyjne
22-kilometrowy odcinek trasy S11 jest wyczekiwany przez wielu kierowców. Zapewni lepszy dojazd z Poznania w kierunku morza. Jak zapewniano w ubiegłym roku zasadnicze prace budowlane mają ruszyć na przełomie 2025 i 2026 roku.
Do sprawy wraca "Gazeta Wyborcza". Jak ustalono, budowa nie rozpocznie się w 2025 roku. Jak powiedział w rozmowie z dziennikarzami Marcin Kucharczak z poznańskiej GDKKiA, wykonawca ma dziesięć miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję ZRID, co wyznacza termin na początek maja. Po tym etapie rozpocznie się procedura administracyjna, która potrwa około siedmiu miesięcy i powinna zakończyć się na początku grudnia.
"Nie oznacza to jednak, że przy sprzyjających warunkach pogodowych wykonawca nie wykorzysta tego czasu na prowadzenie prac"- tłumaczy Kucharczyk w rozmowie z "Wyborczą". "Warto wspomnieć, że pierwszy okres w terenie to głównie prace przygotowawcze, które mogą nie być widoczne na całym zaplanowanym odcinku" - zastrzega i dodaje, ze na razie nie ma opóźnień w realizacji umowy.
Według planów kierowcy nową trasą powinni przejechać w 2028 roku.
Przypomnijmy. "Droga ekspresowa S11 będzie przebiegać po wschodniej stronie miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki, Ocieszyn i Świerkówki oraz po stronie zachodniej miejscowości Łukowo, Gołaszyn i Chludowo. Ominie tereny Natura 2000 znajdujące się w okolicy rzeki Warty. Na wysokości Obornik zbudujemy nowy most, który zapewni bezpieczną przeprawę przez Wartę w ciągu S11. Odcinek włączy się do istniejącego już węzła Poznań Północ i zachodniej obwodnicy Poznania. Dzięki inwestycji powstaną dwie dwupasmowe jezdnie, dwa węzły drogowe (Oborniki, Chludowo), aż 38 obiektów inżynierskich oraz most przez Wartę na wysokości Obornik"- informowali w ubiegłym roku przedstawiciele Lafrentz Project.