Grupa miejskich radnych interweniuje u prezydenta w sprawie planów zabudowy terenu po Tesco na poznańskim osiedlu
Chodzi o teren przy ulicy Opieńskiego na osiedlu Batorego.
- Piszemy do Pana z uwagi na powtarzające się protesty ws. zmiany funkcji obszaru, na który składają się działki oznaczone w strefy planistycznej jako: 203SN, 2020SW, 2602SW i 2019SW. Jest to teren dawnego hipermarketu Tesco przy ul. Opieńskiego na osiedlu Batorego w Poznaniu, który od lat dopuszczał jedynie funkcję usługową. Było to zgodne z zapisami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Poznania z 2014 roku, które przeznaczało ten obszar wyłącznie pod działalność usługową, w tym handel. W 2020 roku nastąpiły jednak istotne zmiany dotyczące przyszłości tej nieruchomości, które wywołały sprzeciw mieszkańców oraz długotrwałe protesty społeczne - czytamy w dokumencie, który trafił do Jacka Jaśkowiaka podpisanym przez grupę 14 radnych KO.
Przypomnijmy, że od 2020 roku właścicielem terenu jest Echo Investment. Deweloper chce tam wybudować osiedle, choć wówczas obowiązujące Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przewiduje w tym miejscu funkcję usługową. W 2023 roku Studium zostaje jednak zmienione i dopuszcza tam już zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z usługami.
Pod koniec 2023 wywołano miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a kilka miesięcy później - latem 2024 roku - mieszkańcy ostro protestują przeciwko zmianie funkcji zabudowy na tym obszarze. - 3 września 2024 roku Rada Miasta Poznania podejmuje Uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia Planu ogólnego Miasta Poznania, które - zgodnie z pomysłem rządu PiS - ma zastąpić Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, ale w przeciwieństwie do Studium Plan będzie aktem prawa miejscowego. W październiku odbywają się pierwsze konsultacje Planu Ogólnego, z dostępnych nam informacji wynika, że zgłoszono uwagi dotyczące przeznaczenia terenu. 16 stycznia 2025 Miasto uruchamia drugi etap konsultacji Planu Ogólnego, pracując już na udostępnionym projekcie. Na zgłaszanie uwag Miasto wyznaczyło termin do 7 lutego 2025 r., co budzi wątpliwości, ponieważ ferie zimowe w Wielkopolsce trwają od 20 stycznia do 2 lutego 2025 r., a wielu mieszkańców wyjeżdżało już 17-18 stycznia. Dodatkowo tak krótki okres konsultacji wyraźnie odbiega od tożsamego etapu konsultacji Studium, który trwał ponad dwa miesiące. Tak krótki termin konsultacji może stanowić wyzwanie dla osób analizujących projekt, zwłaszcza że jest to nowa forma planowania przestrzennego, dotychczas nie stosowana. Uruchomienie konsultacji znowu wywołuje protesty mieszkańców (duży protest na osiedlu, z udziałem mediów, ponowne zebranie w kilka dni około 2 tysięcy podpisów przeciwko planom Miasta itp.) - dodają radni. Z informacji pozyskanych przez mieszkańców wynika, że maksymalna wysokość zabudowy może tam wynieść nawet 48 metrów, a średnia dla pozostałych działek to 21 metrów.
Radni w interpelacji przyznają, że zmiany nie podobają się mieszkańcom, a szczególnie to, że nie uwzględniono ich głosu. Dodatkowo około 900 mieszkań zwiększy obciążenie komunikacyjne całego rejonu. Chodzi nie tylko o korki, ale też problemy z parkowaniem. Mieszkańcy stracą też centrum handlowe, z którego korzystają regularnie.
Radni pytają prezydenta o konkretne sprawy. - Co było podstawą zmiany funkcji z U na MW/U dla tego terenu w Studium uchwalonym w 2023 roku oraz utrzymania tego kierunku zmian w toku prac nad MPZP? Czy Miasto rozważa aktualnie możliwość ograniczenia funkcji tego terenu wyłącznie do usługowej, zgodnie z wcześniejszymi zapisami Studium z 2014 roku oraz oczekiwaniami mieszkańców? Czy pominięcie funkcji mieszkaniowej w Planie Ogólnym mogłoby rodzić ryzyko roszczeń odszkodowawczych ze strony właściciela terenu? Jeśli tak, to jakie? Jakie inwestycje drogowe Miasto planuje w celu udrożnienia ruchu na już zatłoczonych ulicach Piątkowa i sąsiednich osiedli (rozumianych jako jednostki pomocnicze miasta)? Czy przewidziana jest przebudowa kluczowych skrzyżowań, w tym także stworzenie ronda, np. na styku ulic Opieńskiego i Umultowskiej oraz udrożnienie wyjazdów z osiedla Batorego (nowa i stara część)? Na ile realna jest budowa bezkolizyjnych przejazdów przez tory kolejowe na ul. Umultowskiej oraz ul. Morasko? W jaki sposób Miasto zamierza zabezpieczyć odpowiednią liczbę miejsc parkingowych, biorąc pod uwagę możliwość odstępstw od wskaźników parkingowych?
Na odpowiedź miasta trzeba poczekać.
Najpopularniejsze komentarze