Reklama
Reklama

Ruszyła rekrutacja do kameralnej szkoły: oddziału przedszkolnego, zerówki oraz do klasy pierwszej

Ruszyła rekrutacja do kameralnej szkoły: oddziału przedszkolnego, zerówki oraz do klasy pierwszej przy ul. Umultowskiej 116!

Czy szkoła może funkcjonować jak żyzny ogród, w którym każdy uczeń dojrzewa w swoim tempie, w bezpiecznych zasadach i jest gotowy do rozwoju? Czy może to być miejsce, w którym edukacja to podróż w głąb własnych możliwości?

W Turquoise Curiosity Tree Szkole Podstawowej Reggio Emilia wierzymy, że prawdziwy rozwój zaczyna się tam, gdzie młody człowiek czuje się szanowany, słyszany i może wyrażać siebie. Nasze podejście opiera się na wartościach Jespera Juula: równej godności, odpowiedzialności osobistej, integralności i autentyczności. To nie tylko słowa - to codzienna praktyka, która kształtuje sposób, w jaki uczymy, wychowujemy i budujemy wspólnotę.

INTEGRALNOŚĆ OSOBISTA- Jespera Juula klucz do zdrowego rozwoju

W podejściu duńskiego pedagoga Jespera Juula, autorytetu w dziedzinie wychowywania, integralność oznacza prawo każdego człowieka do bycia sobą - do wyrażania swoich emocji, potrzeb i stawiania granic. Jest to zgodne z tym, co mówią badania psychologii rozwojowej, które podkreślają, jak ważne jest chronienie integralności dziecka, by budować bezpieczną więź i zdrową samoocenę.

Integralność osobista to fundament zdrowej tożsamości człowieka, który obejmuje uczucia, potrzeby, granice, wartości i ciało. Dla Jespera Juula to umiejętność bycia w zgodzie ze sobą i autentycznego wyrażania siebie w relacjach z innymi. Dziecko rodzi się z naturalną integralnością, ale to, jak traktują je dorośli, ma ogromny wpływ na to, czy będzie ją chronić i rozwijać. Kluczową rolę pełnią tu rodzice, którzy swoją postawą, szacunkiem do granic i emocji dziecka, kształtują jego poczucie własnej wartości. Jeśli młody człowiek jest przymuszany do określonych zachowań, jego emocje ignorowane lub jeśli stosuje się wobec niego kary i nagrody, może to prowadzić do utraty kontaktu z własnymi uczuciami.

Zdrowa integralność rozwija się w atmosferze akceptacji, gdzie dziecko ma przestrzeń do wyrażania siebie, nie obawiając się odrzucenia czy krytyki. Takie podejście nie tylko wspiera rozwój psychiczny i emocjonalny, ale także pomaga budować zdrowe relacje z innymi. W naszej szkole integralność nie jest tylko słowem - to wartość, którą na co dzień wprowadzamy w życie.

Jak to robimy w Turquoise Curiosity Tree?

- Szanujemy głos uczniów i dajemy im realny wpływ na to, co dzieje się w szkole. Mogą współtworzyć zasady, a ich potrzeby nauczyciele uwzględniają w procesie nauczania.

- Wspieramy młodych ludzi w wyrażaniu emocji i uczymy, jak je nazywać i rozumieć. Nad emocjami naszych Uczniów czuwa zespół szkolnych psychologów.

- Troszczymy się o przestrzeń edukacyjną, która sprzyja dobrostanowi dzieci. Zaplanowaliśmy duże sale ze strefami relaksu, otaczamy się pięknym ogrodem i organizujemy zajęcia outdoorowe.

- Wzmacniamy też integralność naszych nauczycieli. Dbamy o ich granice. Nauczyciele, którzy czują się szanowani i wspierani, mogą lepiej dbać o rozwój młodych ludzi i modelować zdrowe relacje w klasie.

RÓWNA GODNOŚĆ- Juulowe relacje bez niepotrzebnej hierarchii

Wielu dorosłych wychowało się w przekonaniu, że dziecko powinno być posłuszne, a dorosły zawsze ma rację. Tego rodzaju podejście jest dziś coraz częściej kwestionowane. Pojęcie równej godności w pedagogice stanowi istotny element nowoczesnego podejścia do edukacji. W naszej szkole wychodzimy z założenia, że równa godność nie oznacza równania władzy, ale opieranie relacji uczniów i nauczycieli na wzajemnym szacunku, który nie wynika z hierarchii, lecz z głębokiego zrozumienia i współpracy.

Oznacza to, że w Turquoise Curiosity Tree:

- Głos młodego człowieka jest tak samo ważny, jak głos dorosłego. Uczniowie w naszej szkole są zachęcani do wyrażania swoich opinii, zadawania pytań i dzielenia się swoimi przemyśleniami. Uczniowie biorą aktywny udział w procesie decyzyjnym, np. podczas realizacji comiesięcznych Inspirujących Projektów.

- Konflikty rozwiązujemy poprzez dialog. Nauczyciele angażują uczniów w mediacje, by wypracować wspólne rozwiązanie. Cała nasza kadra została przeszkolona przez cenionych w środowisku naukowym mediatorów.

- W naszej szkole nie stosujemy kar, które mogłyby prowadzić do poczucia niesprawiedliwości, ani nagród, które mogłyby zniekształcić motywację dzieci. Wartością jest samodzielne wyciąganie wniosków i rozwiązywanie problemów.

- Stawiamy na współpracę i relacje, a nie na autorytarne rządzenie. W naszej szkole nauczyciele pełnią rolę mentorów i przewodników, którzy wspierają uczniów w ich rozwoju. Tworzymy więzi, uczestnicząc w Kręgach Relacyjnych.

- Przygotowujemy uczniów do podejścia wyrażonego w zdaniu: "Jestem OK, taki, jaki jestem, ty jesteś OK, taki, jaki jesteś, my jesteśmy OK, tacy, jacy jesteśmy, ale jednocześnie jesteśmy OK wobec siebie i innych".

ODPOWIEDZIALNOŚĆ OSOBISTA - czyli jak w perspektywie Jespera Juula uczymy młodych ludzi decydować o sobie

Badania nad samodzielnością i autonomią dziecka wskazują, że dzieci, które mają możliwość podejmowania decyzji, szybciej i lepiej rozwijają poczucie sprawczości i wewnętrzną motywację do działania. Odpowiedzialność osobista to nie tylko umiejętność podejmowania decyzji, ale również gotowość do ponoszenia konsekwencji swoich wyborów i rozumienia, jak te wybory wpływają na innych. W Turquoise Curiosity Tree uważamy, że odpowiedzialność jest fundamentem samodzielności i rozwoju emocjonalnego.

Oznacza to, że:

- Wspieramy ten proces, używając języka osobistego. Jesteśmy uważni, by mówić o uczuciach i oczekiwaniach wprost, ale bez oceniania uczniów. Gdy dorosły mówi: "Nie przeszkadzaj!" sprawia, że młody człowiek czuje się winny lub niezrozumiany. Lepiej powiedzieć: "Nie zgadzam się, żebyś tak postępował". Taki sposób komunikacji w szkole pozwala nam jasno określić granice i emocje dorosłego, a jednocześnie pokazuje młodemu człowiekowi, że różni ludzie mogą mieć różne opinie i odczucia - i to jest w porządku. Ponadto używanie języka osobistego zakłada, że dorosły nie zostawia młodego człowieku samego. W sytuacjach trudnych powinien on zapytać: " Jak mogę ci pomóc? Czego potrzebujesz?". Takie pytania koncentrują uwagę ucznia na jego wnętrzu, ułatwiają mu zrelaksowanie się i skupienie na sobie i swoim zachowaniu.

- Uczniowie współorganizują duże projekty i wydarzenia szkolne, takie jak Rodzinne Święto Muzyki i Teatru. To wydarzenie, organizowane dwa razy w roku na prawdziwych deskach teatru, daje uczniom okazję do pełnego zaangażowania - aż po obsługę kulis technicznych.

- Realizujemy podejście Reggio Emilia, co sprawia, że dzieci nie tylko uczą się poprzez obserwację i eksperymentowanie, ale również mają realny wpływ na to, jakie tematy będą badać. Proces podejmowania decyzji staje się częścią ich codziennego życia.

- Przedstawiamy bogatą ofertę zajęć dodatkowych i świetlicowych, które pozwalają młodym ludziom świadomie rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Uczniowie mogą wybierać zajęcia, które najbardziej ich fascynują, jak np. programowanie, modelowanie, gra na ukulele czy joga.

AUTENTYCZNOŚĆ - Juulowe "bycie sobą" w przestrzeni szkolnej

Autentyczność jako wartość edukacyjna opiera się na koncepcjach psychologii humanistycznej, według której rozwój dziecka wymaga akceptacji i swobody w wyrażaniu siebie. To właśnie wtedy dzieci mogą budować swoją tożsamość w zgodzie ze sobą, zamiast dostosowywać się do narzuconych wzorców czy społecznych oczekiwań. W naszej szkole uważamy, że autentyczność to coś więcej niż bycie "sobą" - to także odwaga do wyrażania swoich myśli, odkrywania pasji i podejmowania własnych decyzji bez obawy przed oceną.

Oznacza to, że:

- Tworzymy bezpieczną przestrzeń do wyrażania opinii, pytań i wątpliwości. To właśnie zakłada nasza naczelna reguła, czyli turquoise'owa triada - uczniowie, nauczyciele i rodzice, którzy połączeni tworzą wspólną ideą nowej przestrzeni edukacyjnej.

- Wprowadziliśmy ocenianie empatyczne, bo doceniamy indywidualność każdego ucznia. Uczniowie zawsze mają możliwość poprawy swoich ocen cząstkowych, mogą mieć również wpływ na swoje oceny semestralne, uzasadniając swój progres podczas indywidualnych konsultacji z nauczycielem.

- Uczniowie mogą realizować własne pomysły na zajęciach, eksperymentować, zadawać pytania. Widać to szczególnie podczas naszych Inspirujących Projektów, w których młodzi ludzie sami wybierają temat, metodę pracy i sposób prezentacji efektów.

- Jednocześnie jesteśmy szkołą reagującą. Nasi uczniowie mają swobodę w wyrażeniu siebie według zasady: "Jestem sobą i jednocześnie dostrzegam granice i potrzeby innych".

Cambridge Assesment International Education- wsparcie dla wartości Jespera Juula

Akredytacja Cambridge to dla nas coś więcej niż prestiż - to konkretne wsparcie w realizacji wartości, które stanowią fundament naszej szkoły. Program Cambridge rozwija samodzielność, krytyczne myślenie i współpracę, co doskonale wpisuje się w idee odpowiedzialności osobistej oraz równej godności. Dzięki temu uczniowie uczą się nie poprzez bierne przyswajanie wiedzy, lecz przez działanie - interdyscyplinarne projekty, analizowanie problemów i twórcze poszukiwanie rozwiązań.

W efekcie wartości Jespera Juula - szacunek dla integralności dziecka, rozwój w atmosferze bezpieczeństwa i wspólne podejmowanie decyzji - stają się integralną częścią codziennej nauki. To właśnie dlatego program Cambridge jest dla nas czymś więcej niż metodą nauczania - to sposób na wychowanie świadomych, otwartych i kompetentnych młodych ludzi.

THINK TURQUOISE! & TOGETHER LET'S START THE TURQUOISE ADVENTURE!

Wiedza w szkole to za mało! Jeśli chcesz, aby Twoje dziecko uczyło się w kameralnym miejscu, które szanuje jego integralność i rozwija je w duchu równej godności, zapraszamy do Turquoise Curiosity Tree! Przyjdź na DRZWI OTWARTE, które odbędą się 8 lutego o godzinie 13:30. Zapisz się już dziś poprzez formularz na naszej stronie internetowej! W programie spotkanie z dyrekcją dla rodziców, a dla dzieci twórcze zajęcia z naszymi edukatorami. Wydarzenie poprowadzą Juulowe trenerki z certyfikatem Familylab Association: organ prowadzący Małgorzata Kielan oraz dyrektor Angelika Mistecka. Z Gośćmi spotka się również psycholożka i certyfikowana trenerka Pozytywnej Dyscypliny Karolina Goszczyńska-Racinowska oraz wicedyrektor i edukator Michał Chęciński. To doskonała okazja, by poznać nasz autorski, turquoise'owy model edukacji - doskonały wybór na przyszłość!

Nasze turquoise'owe lokalizacje:

- Polsko-Angielskie Przedszkole Reggio Emilia Curious Owlie Hopslie (Ciekawska Hopsa Sówka): ul. Maków Polnych 10

- Turquoise Curiosity Tree Szkoła Podstawowa Reggio Emilia: ul. Umultowska 116

- Turquoise Curiosity Tree MikroSzkoła Podstawowa Reggio Emilia - oddział dla dzieci wysoko wrażliwych: ul. Deszczowa 8

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

3℃
-1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
11 km
Stan powietrza
PM2.5
18.50 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro