Ruszają kolejne prace w centrum miasta. W ich trakcie będą zasypywać część piwnic Okrąglaka
Nowy łuk przy Okrąglaku ma być gotowy latem.
Jak informuje miasto, zadaniem wykonawcy będzie nie tylko prowadzenie budowy przy zachowaniu ruchu tramwajowego, ale także szczególna troska o Okrąglak. To jedna z ikon Poznania, dlatego zostaną zastosowane rozwiązania, które zabezpieczą budynek przed nadmiernymi drganiami. W ramach prac konieczna będzie rozbiórka części piwnic od strony ul. 27 Grudnia, a następnie ich zasypanie. Prace rozbiórkowe będą prowadzone bez użycia ciężkiego sprzętu.
"Wewnątrz budynku oraz piwnic montowane są sensory drgań. System będzie rejestrować dane w czasie rzeczywistym, co pozwoli na natychmiastowe reagowanie. W połączeniu z monitoringiem wizualnym i analizami eksperckimi, takie rozwiązania stanowią kompleksowe podejście do ochrony konstrukcji budynku"- zapowiadają miejscy urzędnicy.
Zapewniono, że łuk zostanie wykonany w taki sposób, aby zminimalizować wpływ drgań na otoczenie i konstrukcję budynku. Specjaliści z Politechniki Krakowskiej przygotowali stosowne ekspertyzy i pozytywnie ocenili zaprojektowane rozwiązania.
"Przed położeniem torowiska konieczna będzie rozbiórka piwnic kolidujących z inwestycją. Konstrukcja budynku zostanie zabezpieczona ścianą oporową, która odseparuje go od usuniętej części podziemnej. Całkowite wyburzenie stropu nad piwnicą i odcięcie ścian przylegających do zasadniczej bryły Okrąglaka uchroni go przed drganiami. Płyta torowa nowego łuku tramwajowego posadowiona zostanie na macie wibroizolacyjnej, co pozwoli spełnić zgodnie z normą wymagania w zakresie komfortu dla ludzi przebywających w budynku. Ostatnim etapem będzie przełożenie sieci trakcyjnej i roboty wykończeniowe przy Okrąglaku"- dodano.
Realizacja robót budowlanych oraz przeprowadzenie procedur związanych z pozwoleniem na użytkowanie i odbiorem końcowym potrwają łącznie około pół roku.
W poniedziałek, 3 lutego wykonawca wprowadzi zmianę w organizacji ruchu oraz wygrodzi teren budowy. "Zajęta zostanie część jezdni na wschodniej części skrzyżowania ul. 27 Grudnia, Gwarnej, Fredry i Mielżyńskiego oraz odcinek chodnika przy Okrąglaku. Rowerzyści i kierowcy dojeżdżający do posesji będą mogli skręcić z ul. 27 Grudnia w lewo, w ul. Gwarną. Po zajęciu chodnika piesi zostaną przekierowani na schody i przejście bezpośrednio przylegające do Okrąglaka. Korzystać też będzie można z chodnika po drugiej stronie ul. 27 Grudnia" - zapowiadają miejscy urzędnicy.
Dodano, że ewentualne krótkotrwałe przerwy w kursowaniu tramwajów, na przykład w trakcie przełączania trakcji, będą miały miejsce w weekendy i zostaną skonsultowane z odpowiednimi służbami MPK.
Podkreślono, że łuk przy Okrąglaku to niewielki, ale bardzo istotny fragment sieci tramwajowej w Poznaniu. "Umożliwi skręt w prawo dla tramwajów jadących ulicą 27 Grudnia. Będą mogły kontynuować jazdę nie tylko przez ul. Fredry - w kierunku mostu Teatralnego lub przez ul. Gwarną - w stronę ulicy Św. Marcin, ale także zyskają możliwość kursów w kierunku Garbar i Śródki"- przekazano.
"Każda taka inwestycja przyczynia się do zwiększenia elastyczności sieci tramwajowej" - wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. "Przykładem może być łuk umożliwiający skręt tramwajów w prawo z ulicy Towarowej. Dzięki niemu można było wytyczyć zupełnie nową trasę dla linii numer 5 i 17, rozszerzając ofertę transportową dla mieszkańców" - dodaje.
Po zbudowaniu łuku przy Okrąglaku sieć torowa w centrum zyska na elastyczności i będzie bardziej odporna na ewentualne awarie. Zapowiedziano, że łuk torowy szczególnie zyska na znaczeniu po otwarciu trasy w ul. Ratajczaka. "Jeszcze większe możliwości wykorzystania torów przy Okrąglaku pojawią się w momencie uruchomienia II etapu trasy tramwajowej na Naramowice (Wilczak-Małe Garbary), a także w przyszłości: po wybudowaniu tras tramwajowych na osiedle Kopernika oraz od Zawad do ulicy Głównej. Powstanie wówczas potrzeba wytyczenia w sieci całkowicie nowych połączeń i bez wątpienia nowa relacja w ścisłym centrum będzie miała istotne znaczenie dla całego układu komunikacyjnego"- podkreślono.
Łuk umożliwiający skręt tramwajów z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego jest dopełnieniem prac w rejonie Okrąglaka i placu Wolności zrealizowanych do tej pory w ramach Programu Centrum. "Pierwotnie węzeł miał zostać rozbudowany podczas prac na ul. 27 Grudnia, jednak roboty odłożono w czasie z uwagi na wątpliwości właściciela Okrąglaka. Miasto zawarło z nim ugodę zatwierdzoną przez Sąd Okręgowy w Poznaniu, na mocy której część piwnic zlokalizowanych pod pasem drogowym będzie zasypana a wszelkie roboty budowlane będą prowadzone ze szczególną ostrożnością. Po podpisaniu i zatwierdzeniu ugody przeprowadzone zostały pozostałe procedury administracyjne, m.in. pozyskano pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków. Budowę łuku powierzono spółce Tormel, która prowadziła już prace przy przebudowie całego węzła w obrębie Okrąglaka"- informuje miasto.
Najpopularniejsze komentarze