Reklama

Problemy z budową trasy S11? "Nie ma nic nadzwyczajnego w tym, że pojawiają się odwołania"

fot. GDDKiA
fot. GDDKiA

GDDKiA zapewnia, że przygotowania do budowy odcinka Szczecinek - Piła cały czas trwają.

- Jesteśmy na etapie prac przygotowawczych i obecnie trwa rozpatrywanie odwołań od wydanej w 2023 r. decyzji środowiskowej. Po rozpatrzeniu odwołań i uzyskaniu ostatecznej decyzji środowiskowej będziemy mogli ruszyć z opracowaniem dokumentacji przetargowej dla 59-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy Szczecinkiem i Piłą. Dalszym krokiem będzie wyłonienie wykonawców inwestycji realizowanej w systemie Projektuj i buduj - wyjaśnia Alina Cieślak z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu.

Studiujesz? Chcesz poznać pracę dla miasta? Urząd Miasta Poznania przyjmuje zgłoszenia na 4-miesięczne płatne staże. Aplikuj do 18 lutego!
REKLAMA

Jak zaznacza GDDKiA, przygotowywanie inwestycji drogowej to najbardziej skomplikowany etap całego procesu inwestycyjnego. - W 2018 roku podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej obejmującej Studium korytarzowe, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, uzyskanie decyzji środowiskowej, przeprowadzenie badań geologicznych i wykonanie elementów koncepcji programowej dla drogi ekspresowej S11 Szczecinek - Piła. Wyłoniony w przetargu wykonawca, gwarantujący zaangażowanie szeregu specjalistów, przeprowadził kompleksową ocenę oddziaływania planowanej trasy na środowisko. Opracowana dokumentacja zawierała m.in. całoroczną inwentaryzację przyrodniczą obejmująca również gatunki rzadkie i prawnie chronione, a także propozycje działań minimalizujących lub kompensujących straty w środowisku - dodaje.

- Raport o środowiskowych uwarunkowaniach objął nie tylko kompleksową analizę komponentów przyrody, ale uwzględniał także inne czynniki środowiskowe (tj. wpływ na hałas, powietrze, gospodarkę wodno-ściekową, hydrogeologię, archeologię, gospodarkę opadami itp.). Przeprowadzono analizę wielokryterialną zaproponowanych wariantów przebiegu drogi, uwzględniając kryteria środowiskowe, techniczne, ekonomiczne i społeczne. Na podstawie końcowej oceny wskazano najkorzystniejszy wariant inwestycji drogowej, mając pełną świadomość, że każdy wybór, niezależnie od wariantu, zawsze obarczony jest ryzykiem oddziaływania zarówno na społeczeństwo, jak i na przyrodę. 3 marca 2021 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu (RDOŚ) złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S11 na odcinku Szczecinek - Piła. Wraz z wnioskiem przekazaliśmy dokumentację środowiskową i na etapie jej weryfikacji współpracowaliśmy z RDOŚ, składając niezbędne wyjaśnienia.

Decyzję środowiskową RDOŚ wydał 30 sierpnia 2023 roku, ale wpłynęło kilka odwołań, w tym od GDDKiA. - Powodem, dla którego podjęliśmy taki krok, było nieuwzględnienie przez RDOŚ części złożonych przez nas wyjaśnień. W oparciu o uzasadnienie do odwołania, nasze postulaty zostały uznane przez RDOŚ za zasadne już w momencie przekazania odwołań do GDOŚ. Oznacza to, że odwołanie złożone przez GDDKiA nie miało na celu unieważnienia DŚU, a jedynie uporządkowanie kwestii formalnych.

- 16 stycznia bieżącego roku GODŚ wydał postanowienie o wstrzymaniu wykonania decyzji środowiskowej do czasu rozpatrzenia wszystkich wniesionych odwołań. Do czasu wydania przez GDOŚ postanowienia, wykonaliśmy badania geologiczne na terenie przyszłej trasy ekspresowej niezbędne do dalszych prac projektowych. Zakończenie procedury odwoławczej i uprawomocnienie się decyzji środowiskowej jest warunkiem koniecznym, który umożliwi nam przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Przypomnijmy, że w procesie przygotowawczym inwestycji drogowej, na różnych jego etapach (DŚU, przetarg na wyłonienie wykonawcy, wydawanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej), stronom postępowania przysługuje prawo odwołania się od decyzji administracyjnej czy pewnych czynności formalnych. Nie ma więc nic nadzwyczajnego w tym, że pojawiają się odwołania, które następnie rozpatrywane są przez właściwe instytucje. Każde takie odwołanie oczywiście spowalnia w danym momencie cały proces, ale instytucja odwołania jest czymś normalnym. W przypadku tego odcinka S11, do czasu wydania postanowienia GDOŚ, wykonaliśmy wszystkie niezbędne i możliwe do zrealizowania na tym etapie prace. Do kolejnego etapu przejdziemy po uprawomocnieniu się decyzji środowiskowej, tak jak na innych tego typu inwestycjach - kończy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

0℃
-3℃
Poziom opadów:
0.5 mm
Wiatr do:
16 km
Stan powietrza
PM2.5
47.80 μg/m3
Umiarkowany
Zobacz pogodę na jutro