"Używki" z Włoch pojadą po wielkopolskich torach. Podpisano umowę
Koleje Wielkopolskie kupują dwa składy.
- Koleje Wielkopolskie oraz konsorcjum Public Transport Service i Modertrans we wtorek 21 stycznia 2025 roku, podpisały umowę, na mocy której wielkopolski przewoźnik zakupi dwa pojazdy SA136-PTS - informuje przewoźnik. Koszt inwestycji to prawie 37 mln złotych.
Pociągi są trójczłonowymi zespołami trakcyjnymi z 2009 roku. Wyprodukowała je bydgoska PESA. - Były one eksploatowane przez włoskiego przewoźnika Ferrovie Nord Milano (FNM). W 2023 roku FerrovieNORD podpisało kontrakt z konsorcjum firm PTS i MODERTANS na sprzedaż obydwu pojazdów. Składy trafiły do warsztatów w Poznaniu I Chrzanowie gdzie przeszły gruntowną rewizję oraz proces polonizacji polegający na dostosowaniu urządzeń pokładowych do polskich wymogów. Z początkiem grudnia konsorcjum zakończyło realizację testów statycznych i dynamicznych. Obecnie pojazdy już jako SA136-PTS oczekują na uzyskanie homologacji w Polsce - dodaje.
Każdy z pociągów został całkowicie odświeżony. W każdym zmieści się 140 pasażerów na miejscach siedzących, są w nich także miejsca na rowery, dwie toalety i klimatyzacja. Maksymalnie mogą jechać z prędkością 130 km na godzinę. - Na mocy podpisanej umowy, pojazdy mają trafić do Kolei Wielkopolskich w ciągu 12 miesięcy, ale konsorcjum firm PTS i MODERTRANS zapowiada, iż planują dostawy jeszcze przed wakacjami.
- Pojazdy będą wykorzystywane do obsługi linii spalinowych: z Poznania do Wągrowca, Gołańczy, Grodziska Wielkopolskiego i Wolsztyna - mówi Mikołaj Grzyb, Członek Zarządu Spółki Koleje Wielkopolskie. - Zakup pojazdów pozwoli na sprawne zarządzanie parkiem taborowym, a także zwiększy komfort podróży pasażerów na liniach niezelektryfikowanych - dodaje.