W Poznaniu otwarto pierwszy w Polsce wolnostojący mikrohub przeładunkowy dla rowerowych kurierów
Paczki do mikrohubu przywożone są samochodami, ale stąd są rozwożone już na rowerach. Trafiają do odbiorców w centralnych częściach Poznania. - Mikrohub powstał w ramach projektu badawczego GRETA realizowanego przez Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny wraz z partnerami z sześciu państw UE. Jego celem jest przetestowanie ekologicznych rozwiązań w zakresie transportu towarów w miastach. W Poznaniu test obejmuje mikrohub przeładunkowy, który stanął przy ul. Pułaskiego. Umiejscowiony jest na uboczu, ale w dobrze skomunikowanym miejscu - informuje instytut.
Niewielki budynek powstał z materiałów z recyklingu, jest zasilany panelami fotowoltaicznymi. Stacjonują w nim 4 elektryczne rowery cargo. - Jeden rower zabiera ok. 40-45 małych paczek (które stanowią połowę wszystkich przesyłek) i może pokonać trasę o długości od 15 do 20 km - dodaje.
- O ile rowery cargo są już wykorzystywane przez firmy kurierskie, a przestrzenie przeładunkowe w różnej formie też zaczynają działać w polskich miastach, to wciąż nie mamy konkretnych danych, które potwierdzą, czy to ekologiczne i ekonomiczne rozwiązanie. Projekt GRETA i realizowany pilotaż mają nam ich dostarczyć. Po jego zakończeniu będziemy wiedzieć, ile paczek dowiezie kurier na rowerze, w jakim czasie, jaka będzie emisyjność tych dostaw - tłumaczy Marta Cudziło, zastępca dyrektora Centrum Nowoczesnej Mobilności w Łukasiewicz - PIT, koordynatorka projektu w Polsce.
W projekcie uczestniczy firma GLS, która od 2022 roku ma na poznańskich ulicach rowery kurierskie. - Rowery z łatwością poruszają się po wąskich uliczkach, omijają korki i zawsze znajdą miejsca postojowe, a kierujący nimi kurierzy sprawnie dostarczają przesyłki do naszych klientów - mówi Andrzej Wasielewski, Dyrektor ds. Operacji Krajowych i Infrastruktury w GLS Poland.
Pilotaż ma trwać około 5 miesięcy. W tym czasie rowerowi kurierzy będą dostarczać małe przesyłki do mieszkańców. Te większe wciąż będą transportowane samochodami. Hub jest przedsięwzięciem miasta, firmy GLS Poland i Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego. Jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce.