Reklama
Reklama

Radny proponuje wydłużenie trasy tramwajowej z Franowa. Dokąd?

Przystanek na Franowie | fot. ZTM Poznań
Przystanek na Franowie | fot. ZTM Poznań

Interpelację w tej sprawie przygotował radny Przemysław Plewiński.

- Uprzejmie proszę o podjęcie działań mających na celu przystąpienie do opracowania założeń i planów dotyczących przedłużenia trasy tramwajowej z pętli przy zajezdni Franowo do osiedla Kobylepole. Jest to inwestycja wyczekiwana przez mieszkańców Kobylegopola, Antoninka jak i os. Przemysława - pisze w dokumencie. - Zauważyć należy, że niedawno wybudowane zostało nowe osiedle przy ul. Dymka a samo Miasto Poznań planuje w tym rejonie wybudowanie budynków wielorodzinnych PTBS. Takie rozwiązanie komunikacyjne na wzór przedłużenia trasy z ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej odciąży pobliskie drogi, w tym w szczególności ul. Dymka i Baraniaka i sprawi, że ten rejon Poznania stanie się jeszcze atrakcyjniejszy do zamieszkania. Zauważyć należy, że w programach UE przewidziane są dofinansowania do przedłużania tras tramwajowych - dodaje.

Co na to miasto? - Możliwość przedłużenia trasy tramwajowej z pętli Franowo do os. Przemysława była wielokrotnie analizowana przez Zarząd Transportu Miejskiego. W przeszłości rozważano m.in. wykorzystanie układu torowego Zajezdni Franowo. Zdaniem MPK nie jest to jednak możliwe ze względu na zamknięty charakter obiektu, gdzie nie da się kontrolować osób i przewożonych przez teren obiektu przedmiotów. Trudne technicznie i kosztowne byłoby także wydzielenie niezależnej infrastruktury obsługującej pasażerów - wyjaśnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

- Z tego powodu w 2022 roku ZTM wstępnie pracował nad zleceniem analizy urbanistyczno-technicznej dla obszaru Kobylepole-Franowo-Chartowo. Oceniłaby ona możliwość wyznaczenia alternatywnego połączenia Zajezdni Franowo z istniejącą siecią tramwajową wraz z obsługą transportową m.in. os. Przemysława czy Szpitala Miejskiego przy ul. Szwajcarskiej. Wykorzystana mogłaby być np. rezerwa terenowa po dawnej Średzkiej Kolei Powiatowej wraz z nową końcówką tramwajową (pętlą) po północnej stronie zajezdni, co wstępnie zostało zaakceptowane przez MPK - dodaje. - Negatywne stanowisko odnośnie poprowadzenia nowego połączenia tramwajowego po dawnej Średzkiej Kolei Powiatowej zajął jednak Miejski Konserwator Zabytków. Wskazał, że chociażby z uwagi na odmienne rozstawy torowiska tramwajowego konieczne byłoby całkowite usunięcie zabytkowych elementów, co jest sprzeczne z ochroną zabytków. W tej sytuacji ZTM wstrzymał prace przygotowawcze dla takiego rozwiązania. W przyszłości nie wyklucza jednak ponownego przeanalizowania sprawy.

Jak zaznacza Wiśniewski, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie wskazuje na wybudowanie trasy wskazanej przez Plewińskiego. Ale w studium jest informacja na temat innych potencjalnych tras - choćby połączenia ulicy Jana Pawła II z zajezdnią na Franowie tak, by obsłużyć północ osiedla Tysiąclecia, a więc przypuszczalnie w ciągu ulicy Baraniaka. Tu jednak konieczne byłyby szczegółowe analizy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

5℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
33.40 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro