Jest decyzja środowiskowa dla kolejnej wielkopolskiej obwodnicy!
Wiadomo, jak będzie przebiegać obwodnica Kalisza.
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla odcinka drogi krajowej nr 25 od Kokanina do Biskupic Ołobocznych, to jest obwodnicy Kalisza. Tym samym zatwierdził ostatecznie jej przebieg - wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie prowadzone są prace geologiczne. Dzięki nim przygotowana zostanie dokumentacja niezbędna do określenia warunków posadowienia obiektów budowlanych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w połowie 2025 roku ogłoszony zostanie przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie trasy.
Wiadomo już, że obwodnica będzie poprowadzona zgodnie z wariantem nr 5. - Droga rozpoczyna się na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 25 w Kokaninie. W miejscowości Kokanin Kolonia powstanie węzeł drogowy. Trasa omija miejscowości Kokanin i Niedźwiady po zachodniej stronie. Następnie droga oddala się od istniejącej drogi krajowej nr 25 na zachód. W miejscowości Pawłówek przewidzieliśmy kolejny węzeł drogowy, tym razem na przecięciu z drogą wojewódzką nr 442. Dalej trasa omija Kalisz, przebiegając poza granicami administracyjnymi miasta, stanowiąc jego obwodnicę. Następnie przekracza kanał Bernardyński i dalej pokonuje rzekę Prosnę. W sąsiedztwie miejscowości Kościelna Wieś powstanie węzeł drogowy na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 12. Następnie droga wkracza na teren gminy Nowe Skalmierzyce w powiecie ostrowskim. Dalej biegnie przez tereny rolnicze, omijając od zachodu miejscowości Biskupice, Boczków i Gniazdów. Od przecięcia z linią kolejową relacji Sieradz - Ostrów Wielkopolski droga pokrywa się z przebiegiem istniejącej DK25. Na połączeniu z istniejącą drogą krajową nr 25, stanowiącą obwodnicę Nowych Skalmierzyc, powstanie ostatni, czwarty węzeł. W okolicy miejscowości Biskupice Ołoboczne droga wpina się do istniejącej drogi krajowej nr 25, kończąc przebieg obwodnicy.
DK25 zostanie rozbudowana tak, że będzie mieć dwie jezdnie. - Wszystkie skrzyżowania z trasa główną zostaną zaprojektowane i wykonane jako dwupoziomowe (węzły drogowe). Wybudowane zostaną wiadukty drogowe zapewniające bezkolizyjne przejazdy w ciągu dróg publicznych niższych kategorii, mosty i przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, kanały technologiczne, jak również sieć jezdni dodatkowych do obsługi terenu przyległego. W ramach zadania planowane jest także budowa obwodu drogowego. Istniejąca sieć dróg zostanie tak przebudowana, aby nie kolidować z planowaną drogą. Ponadto usunięte zostaną kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną terenu (z siecią elektroenergetyczną, siecią wodociągową i kanalizacyjną, z siecią gazową wysokiego ciśnienia, infrastrukturą kolejową) oraz wykonane zostaną niezbędne prace rozbiórkowe.