Reklama
Reklama

Prezent na setne urodziny. Najstarszy czynny parowóz w Polsce ma być jak nowy

fot. MPK Poznań
fot. MPK Poznań

Z okazji swoich setnych "urodzin" parowóz Borsig Bn2t przejdzie kompleksowy remont.

Podpisano umowę na generalny remont najstarszego sprawnego parowozu w Polsce, będącego jednocześnie perełką taboru Kolejki Parkowej Maltanka. Parowóz Borsig Bn2t o numerze 11458 od lat stanowi wizytówkę Maltanki, a każdy jego wyjazd wzbudzał duże zainteresowanie.

"Został wyprodukowany w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie w 1925 roku. Początkowo pełnił służbę w majątku ziemskim w Obrzycku. Po wojnie znalazł się w Zakładach Azotowych w Chorzowie, gdzie był eksploatowany na terenie kolei zakładowej. Wycofano go z ruchu około 1977 roku. Dwa lata później, już jako pomnik techniki, stał się atrakcją przyzakładowego parku. Na początku lat 90. staraniem Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych udało się go sprowadzić do Poznania. Został wyremontowany i - w 1999 roku - skierowany na tory Maltanki. Obecnie jest własnością MPK Poznań" - informuje Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka MPK.

"W sezonie 2024 Borsig na Maltance się nie pojawił: był przygotowywany do naprawy głównej wraz z rewizją wewnętrzną kotła. Taki "zabieg" należy przeprowadzać co 6 lat. Najprościej mówiąc, naprawa główna polega na przeglądzie wszystkich elementów parowozu, a w razie potrzeby ich naprawie bądź wymianie. Należy przy tym pamiętać, że Borsig z numerem 11458 to unikat, więc w razie konieczności niektóre potrzebne części trzeba będzie wykonać na zamówienie" - dodaje.

Naprawy głównej parowozu podjęło się Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana". Prace potrwają około roku.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

19℃
9℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
24 km
Stan powietrza
PM2.5
27.10 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro