Reklama
Reklama

Otwarto oferty w przetargu na nowy odcinek drogi krajowej w Wielkopolsce. Wszystkie przekraczają założony budżet

Zdjęcie ilustracyjne | fot. GDDKiA w Poznaniu
Zdjęcie ilustracyjne | fot. GDDKiA w Poznaniu

Chodzi o odcinek DK25 między Biskupicami Ołobocznymi i Ostrowem Wielkopolskim.

Będzie to pierwszy odcinek nowej, dwujezdniowej drogi krajowej nr 25 w naszym województwie. Ma mieć ponad 6 kilometrów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przetarg ogłosiła w sierpniu. W czwartek otwarto oferty. Wpłynęło ich siedem.

GDDKiA na ten cel przeznaczyć chce 220,6 mln złotych. Tymczasem najtańsza oferta opiewa na 266 mln złotych. Pochodzi od konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Najwyższą ofertę przedstawił STRABAG - na ponad 508 mln złotych. Choć oferty przekraczają budżet, GDDKiA chce zrealizować inwestycję w latach 2025 - 2028 w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.

- Komisja przetargowa przystępuje do analizy ofert w celu wyłonienia wykonawcy. Głównym kryterium oceny będzie cena (55 proc.). Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria dotyczące przedłużenia gwarancji jakości m.in. na ekrany akustyczne i obiekty mostowe (45 proc.) oraz zagospodarowanie pozyskanego destruktu asfaltowego - wyjaśnia Alina Cieślak z poznańskiego GDDKiA.

Wykonawca najpierw będzie musiał zaprojektować nowy odcinek, a następnie go wybudować. - Projektowana rozbudowa drogi nr 25 na odcinku Biskupice Ołoboczne - Ostrów Wielkopolski rozpoczyna się na istniejącej drodze krajowej nr 25 w rejonie miejscowości Biskupice Ołoboczne. Kończy zaś w rejonie istniejącego węzła Ostrów Wielkopolski Wschód, na skrzyżowaniu dróg S11 i DK25 - dodaje. Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda, dwa węzły drogowe: w Fabianowie i Czekanowie, przebudowane zostaną istniejące drogi w zakresie kolizji z nową trasą, pojawi się infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

GDDKiA przypomina, że w najbliższych latach DK25 Konin - Kalisz - Ostrów Wielkopolski ma się mocno zmienić. - Powstanie ok. 68 km dwujezdniowej drogi o parametrach klasy GP, prowadzącej w większości po nowym śladzie. Realizacja inwestycji zapewni obejście miejscowości, przez które aktualnie przebiega DK25, m.in Kalisza, Rychwała czy Kokanina. Planowaną inwestycję na etapie prac przygotowawczych podzieliliśmy na trzy pododcinki: Konin - Kokanin, Kokanin - Biskupice Ołoboczne (tj. obwodnica Kalisza) oraz Biskupice Ołoboczne - Ostrów Wielkopolski.

Jeszcze w tym roku ogłoszony ma być przetarg na realizację odcinków Konin - Rychwał, Rychwał - Zbiersk i Zbiersk - Kokanin. - 23 marca 2023 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU dla obwodnicy Kalisza (Kokanin - Biskupice Ołoboczne). Postępowanie administracyjne zakończy się wydaniem decyzji, która ostatecznie zatwierdzi przebieg drogi. Obecnie trwają prace geologiczne potrzebne do przygotowania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, niezbędnej do określenia warunków posadowienia obiektów budowlanych. Po wykonaniu tej dokumentacji możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj - kończy Cieślak.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Jest dziś kolejne ostrzeżenie IMGW pierwszego stopnia. Również dla Poznania!
0℃
-3℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
22.50 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro