Banery na Zamku informują, że to CK Zamek. Radny: "Nie chciałbym powstania trendu polegającego na tym, że na poznańskiej Katedrze zawiśnie flaga z napisem Katedra"
Sprawa banerów, które widać na Centrum Kultury Zamek zainteresowała radnego Andrzeja Prendke.
Radny zwrócił się więc w tej sprawie z interpelacją do prezydenta. W odpowiedzi dowiedział się, że banery na przedniej fasadzie Zamku Cesarskiego (choćby takie, jak widać na zdjęciu) są tam wieszane za zgodą Miejskiego Konserwatora Zabytków. - Dyrekcja CK "Zamek" w swojej odpowiedzi przekonuje, że pionowe flagi na fasadzie to zaakceptowana forma reklamy, której celem jest informowanie o tym, że w budynku mieści się CK "Zamek" oraz Kino Pałacowe. Nie chciałbym powstania trendu polegającego na tym, że przykładowo na poznańskiej Katedrze zawiśnie flaga z napisem "Katedra", na poznańskiej farze pojawi się napis "Fara", a na Ratuszu duży baner z napisem "Ratusz" - zauważa radny. - Niezmiennie uważam, że nie powinna to być pożądana forma reklamy w centrum miasta a miejskie instytucje kultury powinny dawać temu przykład. Rozumiejąc potrzebę promocji działalności CK "Zamek" jako instytucji kultury, uważam, że znacznie bardziej estetyczne byłyby nośniki typu "citylight" przed wejściem do budynku, które jednocześnie nie uniemożliwiałyby zrobienia zdjęcia Zamku w całej okazałości, bez flag reklamowych - dodaje. Radny dopytał przy tym ponownie o to, dlaczego MKZ pozwolił na taką formę reklamy w tym miejscu.
Odpowiedzi udzielił mu zastępca prezydenta Mariusz Wiśniewski. - W 2012 roku Miejski Konserwator Zabytków zaakceptował zamiar ekspozycji flag - pionowych banerów informujących o najważniejszych wydarzeniach odbywających się w gmachu Centrum Kultury "Zamek". Podobnie jak na wielu obiektach kulturalnych na świecie, informują one o działalności tej ważnej dla miasta instytucji. Rzeczywiście zdarza się, że banery zawierają czasem informacje o mieszczących się w budynkach instytucjach, lecz zasadniczo tą funkcję pełnią szklane półokrągłe tablice nad wejściami, które również zostały uzgodnione z MKZ - tłumaczy. - Zapis dopuszczający taką formę reklamy znalazł się także w przyjętej przez Radę Miasta Poznania uchwale krajobrazowej. W § 5 ust. 1 pkt 2 lit. g "dopuszcza się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe w formie baneru reklamowego umieszczonego pionowo na elewacji budynku kultury, o powierzchni ekspozycji reklamy nie większej niż 5 m², mocowanego w odległości nie mniejszej niż 0,1 m od ściany, równolegle lub prostopadle, o wysięgu zewnętrznej krawędzi nie większym niż 0,8 m, przy czym nie więcej niż dwa banery reklamowe na budynku".