Miała być duża inwestycja, ale tego łącznika Wartostrady z Maltą nie będzie
Chodzi o ścieżkę rowerową pod ul. Jana Pawła II.
Z pytaniem, co dalej z inwestycją zwrócił się do nas Czytelnik. "Tak ostatnio myślę jeżdżąc często w okolicy Malty i nawet rozmawiam o tym ze znajomymi - co z tą przeprawą tunelową dla rowerów pod Jana Pawła II, która planowana była już 9 lat temu, a skończona miała być 3 lata temu. Czy ten temat w ogóle umarł czy jest szansa że kiedyś uda się to połączyć i będzie ta perełka rowerowa, która tak bardzo ułatwi życie i przyczyni się do solidnego wsparcia sieci dróg rowerowych w Poznaniu czy odeszło to w niepamięć?"- pisze. "Może warto przypomnieć się o tym urzędnikom, że wciąż jest to potrzebne" - dodaje.
Zapytaliśmy. "W ramach projektu "Budowa Wartostrady pieszo-rowerowej" pierwotnie planowane było wykonanie przejazdu pieszo-rowerowego w kierunku jeziora Maltańskiego z wykorzystaniem nieczynnego obiektu przepustu pod ul. Jana Pawła II (łącznika Wartostrady z terenami Malty). W latach 2016-2017 opracowany został program funkcjonalno-użytkowy dla tego zakresu, a co za tym idzie konieczne było również wykonanie specjalistycznej ekspertyzy stanu technicznego nieczynnej Śluzy Cybińskiej" - mówi Krzysztof Wawron, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP.
"Ekspertyza wskazała, że stan techniczny obiektu budzi zastrzeżenia i wymaga prowadzenia dalszego monitoringu. Lokalizacja w komorze jazu ścieżki pieszo-rowerowej obarczona jest dużym ryzykiem i ze względu na bezpieczeństwo uczestników ruchu oraz skomplikowane późniejsze utrzymanie takiego obiektu, nie jest rekomendowana. Dodatkowo ekspertyza zweryfikowała koszty wykonania tego przedsięwzięcia i oszacowała wówczas wartość prac na blisko 10 -12 mln zł, co było kwotą blisko trzykrotnie wyższą od kosztów wskazanych wcześniej w PFU"- dodaje.
"W związku z tym Miasto Poznań podjęło decyzję o rezygnacji z realizacji łącznika pieszo-rowerowego z wykorzystaniem nieczynnej Śluzy Cybińskiej. Obecnie Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta nie prowadzi żadnych prac koncepcyjnych bądź projektowych związanych z tym tematem"- kończy.
Przypomnijmy. Już w 2015 roku pisaliśmy o pomyśle wykorzystania zasypanego przepustu Śluzy Cybińskiej znajdującego się pod ulicą Jana Pawła II w rejonie restauracji Maltanka. Z taką koncepcją wyszło Porozumienie dla Twierdzy Poznań. Proponowano, by w zasypanym przepuście utworzyć ścieżkę pieszo-rowerową, która byłaby bezkolizyjnym łącznikiem Wartostrady na nadwarciańskich terenach z terenem rekreacyjnym Malty.
Próbowano uzyskać finansowanie dla tej inwestycji w ramach Budżetu Obywatelskiego, ale ostatecznie to się nie udało. Wydział Ochrony Środowiska UMP zlecił natomiast przygotowanie ekspertyzy, która miała określić czy wykorzystanie przepustu na ścieżkę pieszo-rowerową jest w ogóle możliwe.
W styczniu 2018 roku miasto ogłosiło, że trasa powstanie. "To będzie perełka. Wykorzystane zostaną fragmenty dawnych fortyfikacji pruskich" - wyjaśniał wówczas Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Już w 2020 roku z pomysłu się wycofywano, jednak wówczas ostatecznych decyzji jeszcze nie było.
Najpopularniejsze komentarze