Reklama
Reklama

Na Chwaliszewie można już przejechać Wartostradą pod budowanym mostem

Nowa atrakcja Poznania nabiera kształtów. Piesi i rowerzyści poczekają do wiosny na zakończenie budowy mostów Berdychowskich, ale już od poniedziałku mogą poruszać się Wartostradą pod konstrukcją łączącą Chwaliszewo i Ostrów Tumski. Z kolei po stronie Berdychowa od dziś kierowcy korzystają z przebudowanego skrzyżowania.

Trwa budowa dwóch pieszo-rowerowych mostów łączących Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo. W lipcu ostatnie elementy konstrukcyjne trafiły już na swoje miejsce, teraz czas na spawanie stalowych części i wiele innych czasochłonnych prac, które krok po kroku będą zbliżać poznaniaków i turystów do efektu finalnego.

- Przez kolejne miesiące wykonawca będzie realizował prace nadające docelowy kształt mostom oraz ich otoczeniu, m.in. Wartostradzie. Do tej pory z placu budowy został już wywieziony specjalistyczny dźwig, który służył do montażu konstrukcji mostu nad Wartą. Wykonawca przygotowuje się także do demontażu rusztowań i podpór tymczasowych wykorzystywanych na wcześniejszym etapie prac. Co ciekawe, od 5 sierpnia piesi i rowerzyści mogą poruszać się Wartostradą pod mostem łączącym Chwaliszewo i Ostrów Tumski, gdzie wykonawca zabezpieczył już powłoką antykorozyjną część konstrukcji przeprawy. Podobne prace realizowane są obecnie na moście prowadzącym na Berdychowo - mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Otwarcie 5 sierpnia dolnego odcinka Wartostrady łączy się z równoległym wyłączeniem z ruchu górnego fragmentu, między mostem św. Rocha a parkiem Stare Koryto Warty. Umożliwi to kontynuację robót nad docelowym kształtem Wartostrady w tym miejscu. Z kolei po stronie Politechniki Poznańskiej postęp prac pozwolił na udostępnienie kierowcom skrzyżowania ulic Rychlewskiego i Berdychowo, które zostało przebudowane w ramach trwającej inwestycji.

Lekkie mimo wielu ton

Obecnie dłuższy most, nad Wartą, jest wspierany podporami tymczasowymi zamontowanymi w nurcie rzeki. Zakończenie budowy konstrukcji pozwoli niebawem na rozbiórkę tych podpór. W zamyśle projektantów mosty mają mieć lekką i dynamiczną formę, dlatego opierać będą się jedynie na przyczółkach. Wymagało to odpowiedniego przygotowania i rozplanowania robót, gdyż tak naprawdę mosty lekkie nie będą. Całkowita masa tego nad Wartą wynosi ponad 1,5 tys. ton. Jego długość to 165 m, a szerokość w środku rozpiętości - 12 m. Drugi most, między Ostrowem Tumskim a Berdychowem, jest nieco krótszy, liczy 117 metrów.

Zakończenie montażu konstrukcji mostów oznacza, że nie będzie już konieczności transportu wielkogabarytowych elementów stalowych z Krakowa i Radomska. Największe liczyły 26 metrów długości. Części konstrukcji łuku i pomostu są zaprojektowane jako przekroje zamknięte. Przypominają wyglądem stalowe skrzynie, do których wchodzili uprawnieni spawacze i łączyli konstrukcję od środka. Tych skomplikowanych prac nie było widać z perspektywy przechodniów, w przeciwieństwie do wbijania pali stanowiących trzon tymczasowych podpór mostu łączącego Chwaliszewo i Ostrów Tumski. Do prac wykorzystywana była barka ze Szczecina z pomocą której w nurcie rzeki montowano rury o długości 21 metrów.

Spójny układ komunikacyjny

Ważna jest także przebudowa najbliższego układu komunikacyjnego, by piesi i rowerzyści mieli jak najlepszy dostęp do nadrzecznej atrakcji. Inwestycja to nie tylko dwa mosty (nad Wartą i kanałem ulgi), ale też połączenia pieszo-rowerowe, pochylnie i schody. Aktualnie dobrze widoczna jest już pochylnia po stronie Berdychowa, która ma połączyć ul. Rychlewskiego z odcinkiem Wartostrady biegnącym pod mostem. Ponadto trwa budowa schodów łączących górny i dolny poziom skarp rzeki, które pojawią się w trzech lokalizacjach.

Nowa atrakcja nad Wartą będzie oświetlona, powstanie też monitoring miejski. W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Planowany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów.

Na mostach przewidziany jest podział przestrzeni na część pieszą i rowerową, by cykliści sprawnie przejeżdżali na drugą stronę Warty, a piesi mogli swobodnie spacerować. Na obu mostach będą ławki, na których będzie można odpocząć. Mosty nie utracą więc bulwarowego charakteru wykreowanego przez zwycięzców konkursu architektonicznego. Planowana separacja ruchu rowerowego pozwoli pogodzić interesy wszystkich przyszłych użytkowników.
Nowa przeprawa połączy rejon Politechniki Poznańskiej z południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią Poznania w rejonie Chwaliszewa już wiosną 2025 r. Mosty będą uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Dodatkowym zakładanym efektem inwestycji jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego.

Informacje na temat postępów na placu budowy i zmianach w organizacji ruchu można śledzić na stronie pim.poznan.pl.



Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

3℃
1℃
Poziom opadów:
0.2 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
10.10 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro