Poznań handlem stoi. Więcej powierzchni handlowej w przeliczeniu na mieszkańców tylko we Wrocławiu. W sklepach coraz więcej sztucznej inteligencji
Jakie są dane?
Z raportu BNP Paribas Real Estate Poland za pierwszy kwartał 2024 roku wynika, że najwięcej powierzchni handlowej w przeliczeniu na 1000 mieszkańców jest w aglomeracjach wrocławskiej (1061 m kw.) i poznańskiej (960 m kw.). - Najmniej spośród dużych skupisk ludności jest w konurbacji katowickiej 711 m kw. i aglomeracji łódzkiej 696 m kw./1000 mieszkańców. Coraz więcej wielkopowierzchniowych parków handlowych powstaje obecnie także w miastach poniżej 30 tys. mieszkańców - czytamy w raporcie.
Coraz częściej handlowy stawiają w swojej pracy na sztuczną inteligencję. A ta jest wykorzystywana w wielu obszarach. - Coraz większe jest w Polsce wykorzystywanie AI w połączeniu z kamerami. Te mogą służyć do liczenia klientów, tworzenia statystyk ze względu na porę dnia, wiek, płeć, określania miejsc, gdzie jest najwięcej klientów lub najdłużej się zatrzymują (tzw. heat maps/hot zones). Dzięki zaawansowanym funkcjom analizy obrazu, kamery mogą dostarczyć informacji o natężeniu ruchu wg miejsc i pór dnia, co jest istotne dla optymalizacji grafików pracowników - wyjaśnia Mirosław Cieśla Kierownik Rozwoju Biznesu w SPIE Building Solutions. - Analiza ruchu może pokazać, które obszary sklepu są najczęściej odwiedzane, co stanowi kluczowy element w poprawie układu sklepu i dostosowaniu strategii sprzedaży. Kamery monitorują procesy sprzedażowe, wykrywają nieprawidłowości i dostarczają danych do optymalizacji. Ponadto kamery mogą być zintegrowane z systemami zarządzania zapasami, informując, kiedy brakuje jakiegoś produktu na półce - dodaje.
Sztuczną inteligencję wykorzystuje się także w systemach przeciwkradzieżowych. A każdego miesiąca w polskich sklepach dochodzi średnio do 1000 kradzieży dziennie.