Reklama

Wyjątkowy tramwaj będzie kursować po Poznaniu!

fot. MPK Poznań
fot. MPK Poznań

To efekt współpracy MPK Poznań i MPK Kraków.

Jak zapowiedziało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, w tym sezonie po Poznaniu kursować będzie wypożyczony z Krakowa unikalny wagon typu K. Pierwszy raz na poznańskich torowiskach pojawi się już w sobotę na linii H.

- To efekt rozpoczętej dwa lata temu współpracy krakowskiego przewoźnika i MPK w Poznaniu. Spółki zdecydowały wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami. W ubiegłym roku po Krakowie kursował poznański "sanocki" wagon ND o numerze taborowym 436, natomiast do Poznania przyjechał skład unikalnych wagonów KSW. W tym roku do Krakowa pojechał wagon 102Na czyli "Księżniczka", a my będziemy mogli wozić pasażerów wagonem Typu K. Premierowy kurs odbędzie się już w najbliższy weekend - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Tramwaj w sobotę odjeżdżać będzie z przystanku Ratajczaka przy Bibliotece Uniwersyteckiej o 12.30, 13.00, 13.30, 14.00, 14.30, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00, 17.30. - Historia wagonów Typu K sięga 1938 roku, kiedy to dla warszawskich tramwajów zamówiono 60 nowoczesnych wagonów, które według nomenklatury tramwajów warszawskich otrzymały oznaczenie "K". Duże, niemal dwunastometrowe wagony wyposażono w równie duże, podwójne drzwi ułatwiające wymianę pasażerów. Wnętrze odpowiadało ówcześnie obowiązującym trendom estetycznym - zrezygnowano z mosiądzu i zastosowano materiały pokryte chromem lub aluminium. Białe elementy na tle ciemno-czerwonego wnętrza i tapetowanych w podobnym kolorze ścian rozświetlały wnętrze. Zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami wszystkie okna przedziału pasażerskiego wyposażono w żaluzje na wypadek zaciemnienia w przypadku wybuchu wojny - podaje MPK Poznań.

Przed wybuchem wojny nie dostarczono ani jednego wagonu do Warszawy. Ostatecznie skierowano je do Berlina, choć Warszawa za nie zapłaciła. - Po zakończeniu wojny w 1945 roku rewindykowano 51 wagonów ocalałych z pożogi Berlina. Część będącą w dobrym stanie, po ponownym przekuciu rozstawu skierowano do ruchu, pozostałe przekazano do remontu w zakładach Cegielskiego w Poznaniu i wytwórcy - Huty Królewskiej w Chorzowie. Tramwaje, z uwagi na wojenny okres eksploatacji nazywane "berlinkami" oznaczono numerami od 401 wzwyż. Eksploatowano je do lat siedemdziesiątych w ruchu liniowym, a następnie sporą część przebudowano na pojazdy techniczne - dodaje.

Jaki konkretnie wagon pojawi się w Poznaniu? - Wagon K nr 437 (w Berlinie oznaczony jako TF 3940) wyprodukowany został w 1941 roku, a użytkowany był do 1969 roku do ruchu pasażerskiego. Przez kolejne trzy dekady wykorzystywany był jako pług. We wrześniu 2017 zakupiony został przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, które zdecydowało się na sprowadzenie wagonu i powiększenie kolekcji pojazdów komunikacji miejskiej. Powodem takiego przedsięwzięcia jest miejsce w polskiej historii tego typu pojazdu. Kolorystyka wagonu odpowiada malowaniu jakie wagony otrzymałby po dostarczeniu zamówienia w 1939 roku.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

32℃
17℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
14 km
Stan powietrza
PM2.5
19.10 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro