Reklama
Reklama

1,4 mld złotych za dostosowanie kolejowej obwodnicy Poznania do ruchu pasażerskiego! Wiemy, kiedy inwestycja ma być gotowa

fot. Dariusz Brylkowski / PKP PLK
fot. Dariusz Brylkowski / PKP PLK

W poniedziałek podpisano umowę z wykonawcą.

PKP PLK podpisały w poniedziałek umowę na przygotowanie projektów wykonawczych oraz przeprowadzenie prac budowlanych, których celem jest dostosowanie kolejowej obwodnicy Poznania do przejazdów pociągami pasażerskimi. W ramach inwestycji, która pochłonie około 1,4 miliarda złotych, powstaną m.in. nowe przystanki. - Mieszkańcy wygodnie wsiądą do pociągów z siedmiu nowych i jednego zmodernizowanego przystanku. Zostaną one wybudowane w dynamicznie rozwijających się dzielnicach Poznania: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś) - informuje PKP PLK.

Na peronach pojawią się wiaty, ławki, ekologiczne oświetlenie i czytelne oznakowanie. Dodatkowo przy peronach powstać mają węzły przesiadkowe.

W ramach prac przebudowanych zostanie około 70 km torów, a także sieć trakcyjna, pojawią się nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także nowa łącznica między Poznaniem Strzeszynem i Poznaniem Piątkowo. Remont przejdzie natomiast estakada kolejowa nad Wartą, która ma około kilometr długości. Modernizacji doczeka się też 18 przejazdów drogowo-kolejowych.

- Po modyfikacji układu torowego, m.in. wydłużeniu rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru jazdy oraz po zwiększeniu promieni łuków, możliwe będą przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie wyższą niż obecnie (aktualnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi na 20-90 km/h). Szacuje się, że przejazd pociągów całą obwodową trasą (od Poznania Głównego przez m.in. Franowo, Koziegłowy, Piątkowo do Poznania Głównego), uwzględniając zatrzymanie się pociągów na wszystkich przystankach, zajmie ok. 50 min - dodaje.

Wykonawcą prac będzie konsorcjum Zakład Robót Komunikacyjnych DOM wraz z Alusta SA i Intop Warszawa. - Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po przygotowaniu szczegółowych projektów wykonawczych, co spodziewane jest w III kw. br., a zakończenie wszystkich prac planowane jest obecnie do końca 2027 roku.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

26℃
14℃
Poziom opadów:
0.9 mm
Wiatr do:
22 km
Stan powietrza
PM2.5
7.45 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro