Reklama
Reklama

Podpiszą umowę na modernizację kolejowej obwodnicy Poznania! Pojadą po niej pociągi osobowe

Zdjęcie ilustracyjne | fot. PKP PLK
Zdjęcie ilustracyjne | fot. PKP PLK

O tej inwestycji mówi się od lat.

Jak informuje Urząd Marszałkowski, w poniedziałek marszałek i wicemarszałek wezmą udział w spotkaniu, podczas którego nastąpi podpisanie umowy na opracowanie projektów wykonawczych oraz realizację prac budowlanych dla projektu "Prace na towarowej obwodnicy Poznania". Do podpisania umowy ma dojść w Zakładzie Linii Kolejowych PKP PLK w Poznaniu. W poniedziałek mamy poznać szczegóły inwestycji.

O tym, że do podpisania umowy dojdzie, pisaliśmy na epoznan.pl już w marcu. Wówczas branżowy portal rynek-kolejowy.pl podał, że prace mają potrwać 3,5 roku i nie obejmą obszaru poznańskiej Starołęki, która ma być osobnym zadaniem. Chodzi m.in. o wybudowanie tu tunelu pod torami kolejowymi, a także wpięcie linii Kolei Dużych Prędkości. Problemem w tym rejonie ma być Warta i jedyny most kolejowy pozwalający na przejazd pomiędzy Dębiną i Starołęką, co znacznie obniża przepustowość.

W listopadzie ubiegłego roku PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy przebudowy kolejowej obwodnicy Poznania, a zwycięzcą zostało konsorcjum ZRK DOM z Alusta i Intop. Ich oferta opiewa na 1,71 mld złotych. Jak podawaliśmy już w listopadzie, wybór wykonawcy nie dawał gwarancji, że inwestycja zostanie zrealizowana, bo kolejarze nie mieli pieniędzy na ten cel. Sprawa dodatkowo się skomplikowała, gdy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że w projekcie tej inwestycji pojawiło się wiele błędów. Ostatecznie przeprowadzono korektę dokumentacji, by wprowadzić rozwiązania korzystniejsze dla przepustowości infrastruktury. Chodziło o to, by kolejowa obwodnica była dostosowana do przyszłych potrzeb ruchowych na węźle kolejowym w Poznaniu.

Przypomnijmy, że głównym założeniem projektu jest umożliwienie pociągom pasażerskim poruszania się po obwodnicy kolejowej miasta, po której dziś kursują tylko pociągi towarowe. - Projekt obejmuje budowę łącznicy Poznań Strzeszyn - Poznań Piątkowo, co usprawni podróże w poznańskim węźle kolejowym. Planowana jest kompleksowa modernizacja łącznie ponad 70 km m.in. torów i sieci trakcyjnej. Umożliwi to przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km/h - podawali przed rokiem kolejarze.

W ramach tej inwestycji miałoby się pojawić 7 nowych przystanków: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, Poznań Franowo oraz planowana jest przebudowa przystanku Swarzędz Nowa Wieś.

Środki na inwestycję zostały zapisane w Krajowym Programie Kolejowym. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, całość powinna być gotowa na koniec 2027 roku, ale wiceminister przyznał, że KPK będzie realizowany do 2030 roku i to bezpieczny bufor pozwalający na ukończenie prac właśnie do tego roku.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

26℃
14℃
Poziom opadów:
1 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
8.61 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro